Pensejarahan merupakan aspek penting dalam kehidupan intelektual dan budaya dalam dinasti Mamluk. Banyak karya sejarah dihasilkan dalam tempoh ini, meliputi pelbagai topik, termasuk sejarah, politik, sosial dan budaya.

Salah satu karya pensejarahan Mamluk yang paling terkenal ialah “Tarikh al-Mamluk” oleh Ibn Taghribirdi, yang merangkumi tempoh dari kedatangan Mamluk di Mesir pada abad ke-13 hingga akhir dinasti Mamluk Bahriyyah pada tahun 1382. Karya terkenal lain termasuk “Rawd al-Qirtas” oleh Ibn Khaldun, yang menyediakan laporan terperinci tentang sultan Mamluk dan dasar mereka, dan “Al-Durar al-Kamina” oleh Ibn Hajar al-Asqalani, yang merangkumi biografi tokoh-tokoh terkemuka pada zaman Mamluk.

Sejarawan Mamluk juga menulis tentang topik seperti sejarah, sains, seni dan tasawuf, serta banyak karya dihasilkan dalam bidang geografi, undang-undang, dan teologi Islam. Karya-karya ini memainkan peranan penting dalam membentuk kehidupan intelektual dan budaya zaman Mamluk, dan ia terus dikaji dan dihayati oleh para sarjana dan peminat sejarah Islam hari ini.

BIODATA

Ibn Taghri Birdi atau nama sebenar beliau Abu al-Mahasin Jamal al-Din Yusuf ibn al-Amir Saif al-Din Taghri Bardi al-Atabeg al-Yashbaqawi al-Zahiri ialah seorang ahli sejarah Islam yang lahir pada abad ke-15 semasa pemerintahan Mamluk. Dilahirkan di dalam kawasan kejiranan putera raja berhampiran istana di Kaherah pada 2 Februari 1410 M / 874 H dan meninggal dunia pada 5 Jun 1470 di Kaherah.

Seorang ahli sejarah Mesir berpegang pada agama Islam Sunni. Bapanya adalah salah seorang Mamluk yang berasal dari Rom manakala ibunya ialah seorang hamba sultan semasa pemerintahan Sultan al-Zahir Saif al-Din Barquq, dan anaknya al-Nasir Faraj ibn Barquq. Nama “Taghribirdi” adalah serumpun dengan “Tanrıverdi” di dalam Turki moden yang bermaksud pemberian tuhan dalam bahasa Turki.

Bapanya meninggal dunia ketika beliau berumur 2 tahun lalu beliau dibesarkan oleh ibu saudaranya, kemudian Qadi al-Qudat al-Hanafi al-Nasseri Muhammad bin al-Adim, dan selepasnya suami kepada Qadi al-Qudat al-Shafi’e dan seterusnya ulama terkenal Abd al-Rahman bin Jalal al-Din al-Balqini.

PERKEMBANGAN KEILMUAN

Ibn Taghri Birdi mempelajari sains dan agama di tangan ilmuan besar pada zamannya, seperti Qadi al-Qudat Jalal al-Din al-Bulqini, Ibn Hajar al-Asqalani , Badr al-Din al-Ayni , Ibnu Zahira dan Shihab al-Din Ibn Arabshah. Kemudian dia menerima pengaruh kuat dari sejarawan ternama di Kaherah waktu itu, Taqi al-Din al-Maqrizi, menjadikan beliau cinta akan sejarah dan pensejarahan dan selepas kematian al-Ayni dan al-Maqrizi, beliau merasakan dirinya sebagai pengganti yang layak sebagai sejarawan dan penulis sejarah.

Lanjutan daripada itu, Beliau menulis karya sejarah yang merupakan sumbangan penting kepada karya-karya sekolah Mesir yang berkembang pada “Abad Pertengahan Akhir”. Oleh itu, Ibn Taghri tergolong dalam golongan putera-putera dan pembesar-pembesar negara, dan beliau telah menjadi bakal penerus ilmuan-ilmuan.

Kami ada banyak buku-buku keilmuan yang menanti korang kat ShopeeJemput beli di bit.ly/bukupatriots.

Tetapi, Ibn Taghri bukan sahaja pahlawan dengan mata pena, malah beliau juga pahlawan dengan pedang. Beliau mendapat latihan ketenteraan dan menjadi pegawai serta diberi elaun malah pernah bertugas sebagai penjawat awam di mahkamah Mamluk.. Dia mahir menunggang kuda, serta mempelajari ilmu fiqh , muzik dan puisi, perundangan Islam, astronomi, perubatan dan dia fasih berbahasa Arab, Parsi dan Turki.

Namun begitu, dia terpesona dengan kajian sejarah, dan hubungannya yang rapat dengan istana diraja (sepuluh sultan yang berbeza pada zamannya) dan putera raja dan pembesar membantunya mengakses dan mengumpulkan maklumat, yang menjadikannya salah seorang sejarawan terulung.

PERINCIAN KARYA PENSEJARAHAN

Ibn Taghri menulis 12 kitab tentang sejarah. Buku pertama beliau ialah al-Manhal al-ṣāfī wa-al-mustawfá baʻda al-wāfī (المنهل الصافي والمستوفي بعد الوافي) sebanyak 13 jilid di mana beliau mencatatkan biografi tokoh terkenal pada zamannya dengan anggaran seramai 3000 orang merangkumi kehidupan sultan, putera raja (amir), ulama dan saintis, pembesar, dan penghibur dari dinasti Mamluk Bahriyyah dan seterusnya.

Ibn Taghri ialah orang pertama yang menulis biografi Sultan Izz al-Din Aybak ke zamannya di Dinasti Mamluk Bahriyyah dan disusun mengikut susunan abjad. Terdapat salinan buku ini di Kaherah, Istanbul, Vienna dan Perpustakaan Negara di Paris.

Bagi bukunya yang paling tersohor dan terkemuka, iaitu Al-Nujūm al-Zāhirah fī Mulūk Miṣr wa-al-Qāhirah (النجوم الزاهرة في ملوك مصر والقاهرة) yang bermaksud “Sinaran Bintang Raja-Raja Mesir dan Kaherah” menceritakan sejarah Mesir sejak zaman penaklukan Islam ke atas Mesir di bawah pimpinan Amr bin al-Aas pada 20 Hijrah bersamaan 641 Masihi hingga tahun 872 Hijrah bersamaan 1468 Masihi, sejurus sebelum kematiannya.

Juga menyentuh siapakah penguasa Mesir sebelum Islam, kemudian diikuti oleh siapa yang menjadi khalifah ketika Mesir selepas Islam. Karya ini lazimnya dikenali sebagai “Tarikh al-Mamluk” dan dianggap sebagai salah satu sumber terpenting dalam sejarah zaman Mamluk di Mesir.

Walaupun dia menyatakan dalam pendahuluannya bahawa dia menulis karya ini tanpa permintaan daripada raja atau sultan, dia menyebut di akhir bahawa dia menulisnya untuk sahabatnya Putera Muhammad bin Sultan Saif al-Din Jamak, yang Ibn Taghri menjangkakan akan mencapai penghujung Kesultanan selepas bapanya, tetapi beliau meninggal dunia sebelum itu pada tahun 847 Hijrah / 1443 Masihi.

Karya ini bukan sahaja sejarah Mesir, tetapi juga tentang Sungai Nil di mana Ibn Taghri prihatin dengan keadaan Sungai Nil, perubahannya dan menghitung turun naik paras sungai dari tahun ke tahun dari keadaannya semasa penaklukan Islam hingga ke zamannya.

Karya ini juga menceritakan tentang aktiviti sosioekonomi bandar di Mesir dan Ibn Taghri juga menyebut tentang bangunan, daratan malah Nilometer yang merupakan tiang bertingkat yang berfungsi sebagai pengukur paras air Sungai Nil semasa musim banjir tahunan dan lain-lain. Ini merupakan kelebihan Ibn Taghri yang berminat untuk merekodkan sejarah peradaban dan politik Mesir.

Karya Al-Nujūm al-Zāhirah fī Mulūk Miṣr wa-al-Qāhirah sebanyak 16 Jilid ini telah dicetak oleh Dar al-Kutub wa al-Saiq al-Qawmiyyah Misr (Rumah Buku dan Dokumen Negara Mesir) di Kaherah yang diterbitkan satu demi satu selama 40 tahun dari 1930 Masihi hingga 1972 Masihi. Beberapa bahagiannya diterbitkan oleh beberapa orientalis barat dan ia telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa, termasuk bahasa Inggeris dan Perancis.

METODOLOGI PENSEJARAHAN ISLAM DALAM KARYA

Dalam karya ini, Ibn Taghri menulis dalam metodologi atau pendekatan yang bertentangan dengan gurunya al-Maqrizi, kerana beliau membuat satu bab khusus untuk setiap tempoh zaman pemerintahan sultan, kemudian beliau menulis tahun-tahun dan peristiwa-peristiwa yang berlaku secara berturut-turut dalam bab sehingga mencapai kemangkatan sultan dan menceritakan tentangnya dalam bentuk terjemahan berasingan dan kadang kala diselang seli dengan peristiwa.

Gaya penulisan yang annalistik dan memberikan tarikh yang tepat untuk kebanyakan acara ini menjelaskan bahawa Ibn Taghri mempunyai akses istimewa kepada sultan dan rekod mereka.

Ibn Taghri meluaskan penulisan beliau merangkumi sejarah Dinasti Fatimiyyah setelah beliau menceritakan sejarah Dinasti Mamluk hingga ke zamannya. Selepas itu, karya itu mengambil bentuk catatan harian sekeliling Ibn Taghri dari zaman Al-Nasir Faraj bin Barquq sehingga zaman Al-Ashraf Qaytbay.

Ibn Taghri mengarang ringkasan buku yang dipanggil Al -Anwar al-Zahira al-Kawakib al-Bahirah min al-Nujum az-Zahirah (الأنوار الظاهرة الكواكب الباهرة من النجوم الزاهرة) yang bermaksud Cahaya yang Terang, Planet yang Mempesona dari Bintang yang Bersinar. Ibn Taghri menulis bahawa dia menyusun ringkasan itu kerana dia takut orang lain meringkaskannya dan merosakkan organisasi dan babnya.

KESIMPULAN

Pensejarahan Islam di era Dinasti Mamluk yang dipelopori oleh tokoh seperti Ibn Taghri Birdi dan al-Maqrizi membuktikan pensejarahan Islam tidak terhenti di zaman kejatuhan Baghdad malah terus berkembang sehingga ke hari ini. Walaupun aspek-aspek metodologi pensejarahan ini berbeza setiap zaman, bertepatan dengan fokus penulisan sejarah yang semakin moden dan umum.

RUJUKAN

Al-Shamy, Hani. “The Life and Works of Ibn Taghribirdi.” Journal of Arabic and Islamic Studies, vol. 17, 2017, pp. 91-112.

Ibn Taghribirdi. Al-Nujum al-Zahirah fi Muluk Misr wa’l-Qahirah. Edited by Ahmad Zakariya Al-Qarafi, Dar al-Kutub al-Misriyyah, 1973.

Makariou, Sophie. “Ibn Taghribirdi’s Tarikh al-Mamluk: An Overview.” In The Mamluks in Egyptian Politics and Society, edited by Thomas Philipp and Ulrich Haarmann, Cambridge University Press, 1998, pp. 53-73.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

By: Azizul Farhan


Perhatian sebentar…

Sejak 2012, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memandaikan anak bangsa.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, The Patriots tidak dimiliki oleh jutawan mahupun politikus, maka kandungan yang dihasilkan sentiasa bebas dari pengaruh politik dan komersial. Ini mendorong kami untuk terus mencari kebenaran tanpa rasa takut supaya nikmat ilmu dapat dikongsi bersama.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk tahun 2024 ini dan seterusnya. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong The Patriots dari serendah RM2.00, dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang disediakan. Terima kasih. Moving forward as one.

Pilih jumlah sumbangan yang ingin diberikan di bawah.

RM2 / RM5 / RM10 / RM50

Terima kasih


Share.

Moving forward as one.

Leave A Reply