Kejatuhan Empayar Byzantium berlaku secara dramatik. Melihat bagaimana Konstantinopel semakin tercicir daripada tangan, Maharaja Constantine XI Palaiologos membuang baju dirajanya.

Kemudian baginda menyertai barisan pertahanan kota. Menurut sejarawan Cristobulus, kata-kata akhir Constantine ialah, “kota ini telah jatuh tetapi beta masih hidup!” (Sherrard, 1965).

Riwayat-riwayat sejarah mengesahkan bahawa Constantine m4ngkat dalam usaha mempertahankan Konstantinopel.

Dalam situasi Konstantinopel, amatlah mudah jika usaha Uthmaniyah dirumuskan sebagai “meletakkan paku terakhir di keranda m4yat yang sudahpun reput”.

Pereputan Konstantinopel bermula sekitar 1204, iaitu 228 tahun sebelum Mehmet II dilahirkan. Dalam tahun tersebut pergolakan besar berlaku di Konstantinopel.

Pihak Salib Menj4rah Konstantinopel Dan Juga Menghina Agama Ortodoks Kristian

Pihak Salib dibawah Enrico Dandolo dan Boniface I dari Montferrat ingin menggunakan Konstantinopel sebagai pengkalan utama. Mereka pun mahu mengembalikan Isaac II Angelos sebagai Maharaja Byzantium.

Namun perkembangan politik akhirnya menyebabkan Konstantinopel itu sendiri dij4rah selumat-lumatnya. Kerosakan yang berlaku memustahilkan sebarang pemulihan, lebih-lebih lagi apabila Konstantinopel berada dibawah Imperium Constantinopolitanum (Empayar Latin) selama 57 tahun.

Apabila Konstantinopel jatuh pada tangan Uthmaniyah pula, satu-satunya wilayah dibawah Empayar Byzantium ialah Morea yang dipimpin Thomas Palaiologis dan Demetrios Palaiologos.

Dalam peta kedaulatan Byzantium, Morea telah dikurniakan status kenegerian untuk keluarga diraja yang tiada harapan untuk mengambil alih tampuk pemerintahan.

Kepimpinan Thomas dan Demetrios yang tidak seberapa telah menarik perhatian Mehmet II terutamanya apabila mereka enggan membayar ufti tahunan bersertakan juga dengan usaha revolusi anti-Uthmaniyah.

Pembahagian Morea di Peloponnese Yang Hanya Seberang Laut Dari Istanbul

Maka pada Mei 1460, Mehmet II menyambung usaha ayahandanya. Pertahanan Morea tidak sekuat Konstantinopel.

Dan kota Morea jatuh dalam masa sekejap, sekaligus meletakkan semua wilayah-wilayah Byzantium dan Yunani dibawah Uthmaniyah.

Secara langsung Mehmet II menjadi Maharaja Rom cuma dibawah panji Uthmaniyah dan yang pertama beragama Islam.

Hanya tanah-tanah pinggiran saja yang enggan menyertai Uthmaniyah. Sebaliknya mereka memilih untuk berada dibawah naungan Vatikan, seperti Monemvasia, Semenanjung Mani dan Salmeniko.

Sementara itu Konstantinopel pula menjadi perhatian utama Mehmet II. Dua orang bangsawan Byzantium telah diterima Mehmet II sebagai orang kanan utama.

Gidos Palaiologos mempunyai dua orang anak, yang dinamakan Mehmet II sebagai Hass Murad dan Mesih Pasha.

Salah seorang daripada dua bangsawan ini sepatutnya menggantikan Constantine XI Palaiologos andainya Konstantinopel tidak jatuh ke tangan Uthmaniyah.

Ini kerana Constantine tidak mempunyai anak untuk mewarisi takhta.

Namun adanya Mehmet II tidak menjadi penghalang untuk Hass Murad berjaya. Hass dipercayai sangat rapat dengan Mehmet II sampai terdapat tuduhan Barat mengatakan mereka mempunyai hubungan sulit.

Tuduhan ini tiada asas pun dalam persuratan sejarah Uthmaniyah. Hass Murad pula diamanahkan banyak kedudukan, yang tidak digunakannya untuk mengkhi4nati Mehmet II.

Mesih Pasha pula berkhidmat sebagai ahli politik Uthmaniyah. Kemuncak kuasanya ialah Ketua Kerajaan Empayar dibawah putera Mehmet II iaiatu Bayezid II.

Beliau memegang tampuk ini selama dua tahun, sebelum meninggalkan Konstantinopel untuk mematahkan pember0nt4kan suku Warsak di Anatolia.

Dikatakan bahawa Bayezid II begitu murka dengan Mesih apabila Perancis dan Venice berpakat untuk meny3r4ng Lesbos.

Mesih khabarnya dip4nah dengan busur Bayezid yang tidak lama kemudian men1ngg4l dunia akibat kec3deraan (Ínalcìk, 1991).

Keagungan Konstantinopel dikembalikan dibawah pemerintahan Sultan Suleiman yang menghiasi kota tersebut dengan senibina dan seni lukisan tidak ternilai.

RUJUKAN:

Ínalcìk, H. (1991). Mesīh Pasha. Encyclopedia of Islam. Leiden.

Sherrard, P. (1965). Constantinople: Iconography of a Sacred City. Oxford University Press. Hlm 139.


Perhatian sebentar…

Sejak 2012, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memandaikan anak bangsa.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, The Patriots tidak dimiliki oleh jutawan mahupun politikus, maka kandungan yang dihasilkan sentiasa bebas dari pengaruh politik dan komersial. Ini mendorong kami untuk terus mencari kebenaran tanpa rasa takut supaya nikmat ilmu dapat dikongsi bersama.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk tahun 2024 ini dan seterusnya. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong The Patriots dari serendah RM2.00, dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang disediakan. Terima kasih. Moving forward as one.

Pilih jumlah sumbangan yang ingin diberikan di bawah.

RM2 / RM5 / RM10 / RM50

Terima kasih


Share.

Berbekalkan buku “Perang Salib Pertama: Kelahiran Templar”, Ahmad Faezal mempunyai suatu matlamat bagi Malaysia. Dalam kaca mata beliau, bangsa Melayu perlu bangkit membaham ilmu sepertimana mereka memakan nasi. Seorang pengikut setia bidang astronomi dan isu semasa, beliau mengimpikan bangsa Melayu dalam masa 100 tahun boleh melibatkan diri secara aktif dalam bidang-bidang sains terperinci. Beliau juga seorang penulis dan penterjemah upahan, yang sedia menerima klien.

Comments are closed.