Sejarah Majlis Tilawah Al-Quran

135

Setiap tahun atau lebih tepat beberapa bulan sebelum menjelangnya bulan Ramadan, negara kita menjadi tuan rumah kepada Musabaqah Tilawah Al-Quran Kebangsaan dan Musabaqah Tilawah Al-Quran Antarabangsa. Antara nama-nama yang pernah menjadi juara ialah Ustaz Ahmad Tarmizi Ali, Ustaz Abdullah Fahmi Che Nor dan Ustaz Radzi Kamarul Hailan. Tatkala ramai lebih mengenali pertandingan seperti Akademi Fantasia dan Maharaja Lawak, tidak ramai tahu bagaimana musabaqah tilawah Al-Quran ini bermula.

Sejarah

Sebelum negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, musabaqah Al-Quran pertama di negara ini diadakan di Johor pada tahun 1947 atas titah DYMM Sultan Johor ketika itu, Sultan Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar. Penganjur pertandingan ialah Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (PEKEMBAR/UMNO) dan ia diadakan di Masjid Sultan Abu Bakar, Johor Bahru pada tanggal 4 September 1947. Pertandingan ini dirasmikan oleh Ketua Majlis Pertandingan Membaca Al-Quran Se-Malaya ketika itu, Encik Ahmad Yaakob. Ketika itu, hanya peserta dari kaum Adam saja yang dibenarkan menyertai pertandingan tersebut.

Pada malam penutup pertandingan, para peserta diraikan oleh Sultan Ibrahim dalam satu majlis jamuan teh yang diadakan di Istana Besar Johor pada 5 September 1947. Tiga pemenang pertama pertandingan ini ialah johan Encik Abdul Rahman (Pulau Pinang), naib johan Tuan Haji Mahyudin (Perak) dan Allahyarham Tan Sri Hassan Azhari (Selangor). Aktiviti pertandingan bagaimanapun tidak tertumpu di negeri Johor sahaja. Pada tahun 1951, YTM Tunku Abdul Rahman juga mengusahakan penganjuran pertandingan membaca al-Quran di Kedah sehingga ia menjadi satu tradisi yang diadakan di Kedah pada setiap kali datangnya bulan Ramadan.

Selepas baginda menjadi Perdana Menteri pada 1957, Tunku Abdul Rahman mula menggerakkan usaha menganjurkan Majlis Tilawah Al-Quran dengan menyatukan semua negeri dalam Persekutuan Tanah Melayu ketika itu. Antara sebab mengapa baginda berbuat demikian bukan saja menghormati kemuliaan Ramadan tetapi juga selaras dengan kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi negara. Tunku Abdul Rahman turut berharap penganjuran pertandingan ini juga menjadi satu program yang hebat dan dikenali di peringkat antarabangsa.

Selepas negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, permulaan ke arah Musabaqah Tilawah Al-Quran Kebangsaan dimulakan dengan Pertandingan Membaca Al-Quran Antara Johor Dan Kedah pada tahun 1959. Ketika itu, pertandingan ini masih belum diletakkan di bawah kerajaan dan ini membabitkan kerjasama dua negeri iaitu Kedah dan Johor. Tetapi para peserta datang dari seluruh Persekutuan Tanah Melayu, sama seperti peserta yang menyertai pertandingan sama di Johor 12 tahun sebelumnya. Musabaqah Tilawah Al-Quran Persekutuan Tanah Melayu yang pertama diadakan pada 18 Mac 1960 (20 Ramadan 1379) di Stadium Merdeka.

Tetapi ia tidak terhenti di situ saja. Setahun selepas itu, negara menganjurkan Musabaqah Tilawah Al-Quran Antarabangsa pertama dengan tujuh negara menyertainya. Negara-negara itu ialah tuan rumah Malaysia, Brunei, Filipina, Thailand, Singapura, Sarawak (sebelum penyertaan dalam Malaysia) dan Indonesia dengan 13 peserta mengambil bahagian. Pada tahun 1964, penyertaan turut dibuka kepada qariah wanita dengan Filipina, Brunei, Kemboja dan Thailand menghantar empat peserta. Untuk tahun-tahun seterusnya, bilangan penyertaan dari negara luar juga semakin bertambah.

Beberapa negara Afrika menyatakan keinginan untuk menyertainya tetapi ditolak penganjur atas satu sebab. Pihak jawatankuasa penganjuran pusat berpendapat bahawa penyertaan majlis ini tidak akan dibuka sehinggalah mutu bacaan peserta dari negara-negara bukan Arab dapat menyaingi bacaan para qari dari negara-negara Arab atau melebihi mereka. Pada tahun 1976, sejarah tercipta apabila apabila penyertaan buat negara-negara Arab ini telah dibuka. Dan pada tahun 1978, Mesir buat pertama kalinya menghantar peserta menyertai pertandingan ini. Setelah menganjurkannya dari tahun ke tahun sehinggalah ke tahun 2007, seramai 45 buah negara termasuk Malaysia telah menyertai pertandingan ini dengan jumlah seramai 75 orang qari dan qariah.

Pada tahun-tahun awal pertandingan, konsep pemarkahan tidaklah terlalu ketat dengan seorang hakim mengendalikan pemarkahan suara dan lagu sementara seorang lagi hakim menilai dari segi tajwid dan fasahah. Tetapi selepas jawatankuasa membawa masuk dua pakar taranum dari Mesir iaitu Mustafa Ismail dan Thaha Al Fashni, barulah pemecahan penilaian dibuat membabitkan suara, fasahah, lagu dan tajwid. Ini berdasarkan pengalaman awal Allahyarham Tan Sri Hassan semasa menjadi anggota jawatankuasa pemarkahan.

Semasa ia dianjurkan pada tahun 1961, dua musabaqah ini diadakan secara serentak di Stadium Merdeka dan ia diteruskan sehingga tahun 1981. Tetapi pada tahun berkenaan, Musabaqah Tilawah Al-Quran Kebangsaan diadakan di luar Kuala Lumpur di mana negeri-negeri dipilih secara bergilir-gilir setiap tahun sebagai tuan rumah. Sementara Musabaqah Tilawah Al-Quran Antarabangsa pula kekal di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur. Pihak jawatankuasa juga mengalihkan tempoh pertandingan di luar bulan Ramadan.

Pada tahun 1985, nama pertandingan ditukar dari Musabaqah Tilawah Al-Quran kepada Pertandingan Tilawah Al-Quran dan lokasi Pertandingan Tilawah Al-Quran Antarabangsa ditukar dari Stadium Merdeka ke Pusat Perdagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur. Selepas beberapa tahun, nama pertandingan diubah sekali lagi kepada Majlis Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa. Objektif pertandingan juga turut diubah iaitu mengeratkan lagi hubungan ukhwah Malaysia dengan negara-negara Islam yang lain dan mencari qari dan qariah yang berkualiti sebagai contoh tauladan kepada masyarakat.

Mungkin ada yang sukar percaya tapi hakikatnya, majlis tilawah Al-Quran ini turut mencetuskan fenomena sehebat pertandingan-pertandingan realiti hari ini. Ini didedahkan oleh Ustaz Radzi semasa menceritakan pengalamannya semasa kecil berkenaan sambutan pertandingan dalam kalangan umat Islam ketika itu. Beliau bercerita, “Saya lahir dalam lingkungan tahun 1970-an, dan sejak tahun 1980-an, saya sudah mula memahami fenomena Tilawah al-Quran yang berlaku di kalangan masyarakat. Sambutannya pada ketika itu sangat baik.

Saya dapat merasakan situasi itu di mana masyarakat ingin mendengar bacaan al-Quran pada setiap tahun diadakan. Semangat kenegerian dan semangat persaingan yang baik cukup mendapat tempat di hati masyarakat. Segala yang berlaku pada malam pertandingan, akan menjadi buah mulut orang ramai pada keesokan harinya. Pada masa itu, saya mengikuti keadaan ibu bapa saya yang menggemari mengikuti pertandingan ini. Sambutan yang hebat di kalangan masyarakat menyebabkan para peserta tilawah al-Quran pada masa itu meraih populariti yang setanding dengan artis Akademi Fantasia (AF) pada masa kini.”

Legasi

Selepas lebih 40 tahun, Majlis Tilawah Al-Quran turut mengalami evolusi dalam pelbagai aspek dan menjadi inspirasi kepada negara-negara luar. Terima kasih kepada penganjuran majlis itu, ini mendorong mereka menganjurkan pertandingan sama di negara asal mereka. Hadiah pertandingan juga turut berubah di mana pemenang qari dan qariah diberi imbuhan khas RM2,000 sepanjang hayat yang dimulakan pada tahun 2010 dan hadiah wang tunai dinaikkan dari $4,000 (RM13,000) kepada $10,000 (RM32,500).

Sementara dari segi penyertaan pula, peserta yang menjadi juara sebanyak dua kali tidak lagi dibenarkan bertanding. Dari segi sistem pertandingan pula, para peserta tidak lagi diberi bacaan surah-surah tertentu. Bermula tahun 2011, petikan ayat atau surah yang diberi kepada peserta melalui pilihan juri atau sistem pengundian yang menentukan surah mana yang diberi kepada peserta.

SUMBER

Yusof, Abdullah dan Mohd Tawel, Siti Norfariza. (2017). PENGANJURAN TILAWAH AL-QURAN PERINGKAT ANTARABANGSA: SEJARAH DAN PERKEMBANGANNYA. Universiti Malaya.

Komen yang ditutup, tetapi jejak balik dan ping balik terbuka.