Anarkism. Sebuah idea yang difahami majoriti sebagai idea yang melawan sebarang bentuk autoriti terutamanya penguasaan oleh sesebuah identiti tidak kisah bersifat ketuhanan, kekuasaan individu atau organisasi. Pandangan majoriti juga memikirkasn si pengamal Anarkism adalah ‘orang gasar’ moden, selalu mengadakan pemberontakan, merosakkan harta benda, melontar Molotov iaitu sejenis bom buatan dan berbahaya kepada rakyat. Sebenarnya, idea ini telah dicemar dan Anarkism bukanlah apa yang netizen bayangkan. Untuk artikel ini, saya terangkan sedikit demi sedikit, dimulai dengan sejarah awal Anarkism.

Mengikut para antropologis kotemporari, sebelum sejarah manusia pertama direkod telah wujud masyarakat tanpa kelas sosial mengikut autoriti atau pengkelasan politik. Mengikut Harold Barclay iaitu pensyarah antropologi dari University of Alberta, sebelum Anarkism dijadikan sebagai perspektif pemikiran yang ke hadapan, manusia yang hidup awal beribu tahun dahulu telah mempunyai masyarakat yang berkerajaan sendiri tanpa sebarang kuasa pemerintahan atau pertubuhan kelas politik. Apabila masyarakat mengikut kelas autoritarian diwujudkan, idea Anarkism wujud sebagai sebuah perlawanan menentang hubungan masyarakat hierarki ini.

Ajaran Taoisma juga punya unsur-unsur ajaran yang berbaur anarkistik. Pengajar Taoisma seperti Lao Zi (Lao Tzu) dan Zhuang Zhou mempunyai pemikiran falsafah yang bersifat anti-politik dan menolak sebarang penglibatan dalam pergerakan atau pengorganisasian politik, dan membentuk sebuah falsafah “non-rule” dalam diri para ahli Taoisma serta hidup dengan gaya hidup anarki. Pada tahun 300 Masihi, Bao Jingyan membantah secara jelas bahawa suatu masyarakat perlu ada sebuah pemerintahan. Manakala di dunia Barat, pengaruh anarkistik terdapat dalam diri para ahli falsafah Yunani Kuno. Seperti Zeno, pembawa ajaran Stoic dan Aristippus yang mengatakan bahawa para bijaksana tidak perlu memberikan kebebasan mereka kepada kerajaan.

Penggunaan kata “anarchia” dan “anarchos” yang bermaksud “tanpa pemerintah” ditemui dalam karya Homer bernama Iliad dan karya Herodotus’s Histories. Tamadun Yunani Kuno adalah tamadun pertama menggunakan terma anarki sebagai sebuah idea falsafah. Kumpulan Cynics Diogenes of Sinope dan Crates of Thebes adalah kumpulan yang bertanggungjawab memperkenalkan idea masyarakat anarkistik. Zeno of Citium, pelopor ajaran Stoicism, yang dipengaruhi oleh pembawaan kumpulan Cynics menggambarkan idea masyarakat urban anarkistik sekitar tahun 300 SM. Dalam karya Zeno’s Republic, beliau memperkenalkan idea pembentukan masyarakat yang bersatu tanpa sebarang pembentukan kerajaan. Sehingga tokoh anarkis pada abad ke-20 bernama Peter Kropotkin menggelarkan Zeno sebagai “pelopor falsafah anarki terbaik di zaman Yunani Kuno”.

Namun idea Zeno mengenai masyarakat tanpa kerajaan ditentang oleh ahli falsafah terkemuka iaitu Plato yang memihak kepada idea kerajaan utopia dalam karya Plato’s Republic. Zeno menjelaskan walaupun naluri kepentingan diri perlu diutamakan sehingga wujud sikap egoistik dalam diri manusia, alam ‘membetulkan’ sikap tersebut dengan mewujudkan lagi sebuah naluri – keupayaan sosial (sociability). Seperti kebanyakkan anarkis moden, beliau percaya jika manusia mengikut naluri mereka, mereka tidak perlu wujudkan perundangan atau kepolisan, wujudkan biara, kuil, surau atau tempat ibadah lain. Malah wang tunai juga tidak perlu diwujudkan (sistem barter sebagai alternatif jual beli).

Di Athens pada tahun 404 SM adalah tahun digelar “Tahun Anarki”. Mengikut sejarahwan Xenophon, ia berlaku di mana kota Athens berada dalam pemerintahan para oligarki yang membentuk organisasi politik “The Thirty” setelah kaum Sparta memperoleh kemenangan dalam peperangan kedua Peloponnesian War. Apabila Pythodorus dilantik sebagai pemerintah Athens, rakyat Athens tidak mengiktiraf perlantikan tersebut yang terang-terangan dipilih hanya dalam kalangan ahli oligarki. Rakyat Athens kemudian menamakan tahun tersebut sebagai Tahun Anarki sebagai protes besar-besaran menentang perlantikan Pythodorus.

Ahli falsafah Yunani iaitu Plato dan Aristotle memandang buruk akan terma anarki, menganggap anarki, secara semula jadi cenderung kepada kekuasaan tirani. Plato percaya bahawa kekorupan politik diwujudkan kerana demokrasi telah kehilangan hierarki sosial ‘semula jadi’ sesama kelas, gender dan umur sehingga beliau juga menerangkan:

“Anarki mencari jalan ke rumah persendirian, dan menamatkannya dengan bersama kelompok haiwan dan menjuangkiti mereka.” Rupublic, book eight.

Manakala Aristotle dalam karya Politics menjelaskan tentang revolusi, bahawa kelas atasan akan termotivasi untuk melaksanakan coup d’etat atas datas kebencian mereka bagi membanteras kekacauan dan anarki yang mengugut sistem kerajaan.

Ada beberapa contoh mengenai tokoh atau perkumpulan awal yang mempunyai sifat anarkistik. Dalam dunia keagamaan Kristian, Nabi Isa A.S atau Jesus dikatakan sebagai anarkis Kristian pertama melakukan perlawanan. Dalam dunia Islam pula ketika pemerintahan berasaskan khalifah wujud, muncul golonganh yang mempunyai sifat Anarkism melawan para kahlifah iaitu golongan Khawarij.

Maka dalam sejarah awal ini bahawa kita telah faham Anarkism bukanlah idea falsafah yang sezaman dengan idea komunisma, bukan lahir dari zaman di mana Eropah telah mencapai zaman pencerahan setelah beberapa zaman sejak empayar Rom runtuh. Anarki telah lahir sebagai naluri semula jadi dalam kalangan manusia, lahir sebagai sebuah naluri yang kemudian membentuk sebuah komuniti yang bersatu padu tanpa mewujudkan sebarang hasad dengki, kebencian dan kedendaman yang hanya wujud ketika pengkelasan masyarakat sosial diperkenalkan oleh Babylon, tamadun pertama dunia.

Akan datang, jika saya rajin lagi, saya terbitkan artikel mengenai sejarah gerakan Anarkism dari Revolusi Perancis hingga pasca-WWII.

Sumber:

  1. David Goodway (2006), Anarchist Seeds Beneath the Snow: Left-Libertarian Thought and British Writers from William Morris to Colin Ward. Liverpool University Press. 2006. p. 5.
  2. Graham, Robert(2005). “Preface”Anarchism: a Documentary History of Libertarian Ideas: from Anarchy to Anarchism. Montréal: Black Rose Books. pp. xi–xiv. Retrieved 11 August 2010.
  3. Harold Barclay, People Without Government: An Anthropology of Anarchism(London: Kahn & Averill, 1982).
  4. Malcolm Schofield, (1991), The Stoic Idea of the City. Cambridge University Press.

 


Perhatian sebentar…

Sejak 2012, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memandaikan anak bangsa.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, The Patriots tidak dimiliki oleh jutawan mahupun politikus, maka kandungan yang dihasilkan sentiasa bebas dari pengaruh politik dan komersial. Ini mendorong kami untuk terus mencari kebenaran tanpa rasa takut supaya nikmat ilmu dapat dikongsi bersama.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk tahun 2024 ini dan seterusnya. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong The Patriots dari serendah RM2.00, dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang disediakan. Terima kasih. Moving forward as one.

Pilih jumlah sumbangan yang ingin diberikan di bawah.

RM2 / RM5 / RM10 / RM50

Terima kasih


Share.

Seorang ulat buku dan pejuang alam sekitar. Penulis yang rajin tulis tentang flora dan fauna serta sejarah dunia. Dan tak terkecuali peminat Fate.

Comments are closed.