Maal hijrah adalah syiar ketamadunan.

Kalau ia disambut halai-balai sekadar melepaskan batuk di tangga sebagai acara takwim jabatan kerajaan ia indikasi bahawa tamadun kita lesu dan cetek dan merupakan program pemerintah daripada menjadi sambutan kebudayaan masyarakat.

Hari ini kita lihat sambutan Maal Hijrah atau Tahun Baru Gregori yang mewakili tamadun Barat-Kristian lebih gah?

Zaman dahulu orang Islam menyiapkan Maal Hijrah semacam satu eid yang besar. Vigil yang dikatakan bida’ah itu kita sentiasa anjurkan pada malam satu muharram dimana seluruh masyarakat berarak dengan qandil dan lilin ke masjid jami’ beramai-ramai.

Di sana ada pembacaan qasidah, syair, gendang dan tausiah dan tazkirah bertujuan agar manusia sedar akan agungnya Hijrah sebagai permulaan lipatan sejarah ketamadunan umat Muhammad.

Tidak adanya Hijrah maka kamu semua tidak ada, dan semua pemerintahan Islam tidak ada sehingga kamu dapat mengecapi pelbagai nikmat keimanan dan kerohanian yang kamu kecapi hari ini.

Ditambahkan lagi dengan nikmat pembangunan teknologi dan perundangan yang membentuk dunia yang kamu kenali hari ini.

Hijrah kita adalah lebih mulia dan lebih layak disambut dalam kemeriahan malam tahun baru dengan apa saja sambutan yang kamu kira layak. Meriahkan kampung dan bandar kita, kumpulkan masyarakat dalam satu festiviti besar-besaran dan berwarna-warni tidak kira bangsa, kewarganegaraan dan agama.

Kerana selagi mana sambutannya hambar dan sekadar ditandakan dengan ceramah-ceramah kecil di surau masjid maka selagi itu syiar Gregorian itu akan lebih tinggi dan menampakkan belangnya. Kecilnya sambutan menandakan kecilnya tamadun.

Kebudayaan dominan yang berdasarkan trending akan berpihak kepada mereka dan kita kekal di tampuk kekitaan dalaman yang jumud dan ksenofobik.

Tiada salahnya menggunakan dan meraikan tahun baru solar Romawi tersebut selagimana tidak disertai unsur maksiat namun persoalannya mengapa anda tersorong-sorongkan sistem yang begitu asing dengan anda dan melupakan satu sistem warisan anda sendiri yang lebih mulia dan bermakna.

Ia adalah persoalan keutamaan dan menjadi indikasi apakah falsafah budaya hidup yang berlegar di minda kita dan masyarakat umum pada satu-satu zaman.


Perhatian sebentar…

Sejak 2012, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memandaikan anak bangsa.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, The Patriots tidak dimiliki oleh jutawan mahupun politikus, maka kandungan yang dihasilkan sentiasa bebas dari pengaruh politik dan komersial. Ini mendorong kami untuk terus mencari kebenaran tanpa rasa takut supaya nikmat ilmu dapat dikongsi bersama.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk tahun 2024 ini dan seterusnya. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong The Patriots dari serendah RM2.00, dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang disediakan. Terima kasih. Moving forward as one.

Pilih jumlah sumbangan yang ingin diberikan di bawah.

RM2 / RM5 / RM10 / RM50

Terima kasih


Share.

Nabil Nadri atau nama penanya Tuan Merbok merupakan pencinta sejarah, arkeologi dan budaya. Penulisannya yang banyak datang dalam bentuk artikel atau posting ringkas menyentuh pelbagai subjek menarik terutamanya berkaitan Alam Melayu dan Dunia Islam. Pencarian nasab dan salasilah diri menjadi obsesi yang mewarnai aktiviti beliau kebelakangan ini disamping usaha beliau menjejak ratusan artifak Batu Aceh yang terdapat di Tanah Melayu. Nabil Nadri merupakan graduan Sarjana Muda dari Jabatan Sejarah dan Ketamadunan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (2014-2016) dan kini sedang dalam peringkat melanjutkan pengajian Sarjana dalam bidang Sejarah di universiti yang sama

Comments are closed.