Perjalanan Seorang Pesakit Kanser

403

https://shopee.com.my/thepatriotsasia

Apa yang anda rasakan bila mana mendapat tahu bahawa sesuatu penyakit kronik itu ada pada anda?

Sedih, sangat sedih. Terasa saat itu umpama penamat buat hidup saya. Saya telah disahkan telah menghadapi breast kanser pada tahun 2012 ketika saya berumur 30 tahun. Pada ketika itu, kanser saya telah berada di tahap 2.

Luluh hati bila tahu tentang penyakit yang dihadapi ni. Seperti biasa, bilamana perjalanan pertama sebagai penyakit kanser bermula dengan air mata. Fikirkan tentang keluarga dan orang orang tersayang, lebih lebih lagi anak. Bagaimana mereka membesar tanpa kehadiran saya nanti?

Tapi itulah, nak tak nak saya perlu kuat. Fikir fikir semula, kesedihan itu tidak mengubah apa apa kerana kesedihan itu akan membuat saya menjadi lebih lemah dan kurang semangat. Doktor menasihatkan saya untuk melakukan pembedahan untuk membuang ketumbuhan kanser tersebut.

Macam macam dugaan yang timbul, akhirnya, saya berjaya juga melakukan pembedahan. Awal awal ni, keluarga semua tak tahu tentang ini, hanya suami sahaja yang tahu segalanya. Anak anaklah yang menjadi sumber kekuatan saya untuk terus berjuang melawan kanser ini.

Jadi selepas membuat pembedahan, saya perlu menjalani sesi rawatan radio terapi sebanyak 25 sesi dan kimoterapi sebanyak 8 kali. Memang semua penyakit kanser akan menjalani rawatan itu. Hospital ni pun dah macam rumah kedua dah, ulang alik ulang alik. Jarum dulu mula mula takut juga, lepas tu dah biasa dah.

Ada macam gigitan semut je! Bau ubat ubatan itu pun ibarat bau – bauan minyak wangi yang di hirup setiap hari. Memang setiap hari saya akan berulang alik ke hospital. Anak anak semasa itu dah sedar yang ibu mereka sedang sakit, tapi tidak tahu penyakit kanser itu apa.

Bila sudah membuat kimoterapi yang pertama tu, saya cuba memberanikan diri untuk memberi tahu tentang penyakit saya kepada ahli keluarga. Tapi orang pertama yang saya beri tahu adalah kembar saya. Alhamdulillah, dokongan dari keluarga saya dan keluarga mertua tersangatlah luar biasa. Sebenarnya, faktor emosi dan psikologi adalah salah satu sumber paling penting untuk seseorang itu melawan penyakit mereka. Alhamdulillah, tuhan kurniakan nikmat tidak terhingga ini.

Sokongan dari mereka ibarat ubat ubatan tambahan untuk saya. Kalau suami sibuk dan saya berada di hospital, ibu bapa saya akan menjaga anak anak. Kadang kadang kalau suami ada urusan tertentu, keluarga saya yang akan menghantar saya ke hospital, begitulah kehidupan saya sehari hari sepanjang masa.

Kesan daripada kimoterapi ini penuh mencabar. Muntah, loya, lemah, lesu semua ada! Alhamdulillah, saya masih boleh lalui. Penat sebenarnya berhadapan situasi kesan begitu, tapi nak tak nak perlu kuat juga untuk hadapi.

‘Mama macam Alien lah! ‘, kata anak. Memang kesan daripada kimoterapi itu semakin ketara. Rambut gugur, kening gugur. Memang macam alien la kan? Haha! Ketawa kecil saya bila mendengar anak anak berkata begitu. Anak anak ini umpama kekuatan saya, menjadi penawar ketika duka, menjadi pengubat di kala derita.

Sebenarnya sampai sekarang saya masih menjalani kehidupan seharian sebagai penyakit kanser. Hidup ini tidak boleh mengalah. Saya nekad menjadikan penyakit saya ini sebagai sumber kekuatan untuk melakukan perniagaan. Boleh bayangkan tak bagaimana? Seorang penyakit kanser dan terus bekerja keras untuk berniaga. Memang mencabar!

Tetapi alhamdulillah, produk keluaran saya iaitu Folio Essence berjaya mendapat sambutan dan sudah memasuki ke pasaran Brunei serta Singapura. Terdapat dua produk keluaran Folio Essence iaitu Chemic Erase dan Serum Vitatreat. Kedua dua produk ini mendapat kelulusan KKM dan Brunei. Kilang kami juga bertaraf JNP dan produk kami telah diiktiraf halal. Boleh cari sendiri di laman rasmi KKM sebagai bukti.

Banyak fungsi produk kami seperti Chemic Erase ini. Antaranya ialah mempercepatkan proses penumbuhan sel kulit mati, melindungi kulit dari sinaran UV dan melawan kedutan. Chemic Erase juga mampu meransang penghasilan collagen.

Doakan saya berjaya dalam perniagaan serta berjaya dan terus kuat untuk melawan penyakit kanser saya ini!

Untuk maklumat lanjut, boleh layari https://www.facebook.com/folioessencehq untuk mengetahui lebih lanjut!

Gambar:

Jemputan sebagai panel talk usahawan kolej vokasional gerik.
Bersama suami tersayang semasa program Business Matching Malaysia – Brunei 2018
Semasa pemeriksaan di hospital
Di program TV-Al Hijrah
Anda mungkin juga berminat

Ruangan komen telah ditutup.