Penentuan Arah Kiblat Menggunakan Kaedah Trigonometri

0
1392
views

Sebagai seorang muslim, sudah menjadi norma untuk mendirikan solat menghadap ke arah kiblat. Menghadap ke arah kiblat dalam beribadat seakan akan memandang ke arah kaabah di Mekah. Terdapat pelbagai cara untuk menentukan arah kiblat, seperti perkiraan arah bayang semasa peristiwa istiwa’. Namun, jarang sekali kita dengar arah kiblat ditentukan dengan cara perkiraan menggunakan matematik trigonometri sfera dan koordinat. Dalam artikel kali ini, saya akan membawa anda semua dalam sebuah pengembaraan dalam mengira arah kiblat menggunakan cara perkiraan matematik.

Ilmu matematik lazim digunakan sebagai alat asas dalam navigasi geografi. Jadi tidak hairanlah bahawa dengan menggunakan ilmu matematik, sesuatu arah dapat ditentukan dengan tepat. Jadi, apa salahnya kita menggunakan matematik sebagai medium untuk mencari arah kiblat. Berilmu untuk beramal bukan?

Sebelum meneruskan perjalanan kita, adalah lebih baik kita segarkan otak kita dengan istilah istilah dan konsep asas dalam usaha memudahkan perbincangan kita kali ini.

Konsep-konsep penting

Arah Mata Angin

Gambar 1: Saya pasti ramai di antara kita yang sudah lupa arah mata angin. Nama nama arah mata angin adalah seperti di dalam gambar.

Terdapat sedikit perbezaan antara utara benar dan utara magnetik. Utara benar menunjuk ke arah kutub utara bumi, manakala utara magnetik menunjuk ke arah titik utara medan magnet bumi. Kompas akan menunjuk ke arah titik utara medan magnet bumi, manakala titik 90°N koordinat akan merujuk kepada utara benar. Untuk pengetahuan anda, titik utara medan magnet bumi sentiasa berubah, oleh kerana proses pergerakan besi di dalam perut bumi. Sepanjang pengiraan dan penentuan arah kiblat menggunakan kaedah trigonometri, utara yang akan dimaksudkan ialah utara benar. Konsep yang menggunakan utara magnetik akan dibincangkan di dalam bahagian aplikasi.

Bulatan Agung

Pada sesebuah sfera, 2 titik bertentangan pada setiap hujung diameter dipanggil antipod. Sebagai contoh, kutub utara adalah antipod kepada kutub selatan, dan sebaliknya. Definisi bulatan agung ialah apabila satah membelah sesebuah sfera melalui pusatnya, sfera tersebut akan terbahagi kepada 2 bahagian sama rata. Bulatan pada tapak hemisfera ini (yang terletak pada satah potongan) ialah bulatan agung. Bulatan agung adalah bulatan dengan diameter maksimum dalam keratan rentas sesebuah sfera. Oleh itu, diameter bulatan agung sesebuah sfera akan mempunyai pusat, diameter dan radius yang sama dengan sfera itu sendiri. Satah potongan yang tidak melepasi pusat sfera akan di namakan sebagai bulatan kecil.

Gambar 2: Bulatan berlorek merupakan bulatan agung. Satah p yang memotong sfera melalui titik A dan C (antipod) dan melalui pusat O akan menghasilkan bulatan agung. Satah yang memotong melalui titik A dan B pula tidak menghasilkan bulatan agung, sebaliknya, menghasilkan bulatan kecil.

Sifat bulatan agung penting dalam pengiraan arah kiblat. Hal ini kerana, di atas permukaan sfera, jarak paling deka tantara dua titik akan melalui sepanjang lengkok bulatan agung. Dua titik sepanjang bulatan agung akan membahagikan bulatan agung kepada dua lengkok. Melainkan kedua dua titik ini merupakan antipod, panjang kedua dua lengkok ini berbeza antara satu sama lain. Lengkok yang lebih pendek merupakan jarak paling pendek antara dua titik.

Gambar 3: Panjang lengkok minor akan menjadi jarak terdekat antara dua lokasi di atas permukaan bumi.

Latitud dan Longitud

Latitud boleh didefinisikan sebagai persilangan antara permukaan bumi dan satah yang serenjang dengan paksi putaran bumi. Julat latitud ialah daripada 0° di equator 90° ke arah utara dan selatan. Latitud sepanjang garis timur barat akan membentuk bulatan kecil (melainkan di equator) yang sejajar dengan equator. Ukur lilit bulatan kecil ini akan menjadi semakin kecil apabila ia semakin dekat kepada kutub sfera.

Longitud pula merupakan bulatan besar yang melepasi titik kutub utara, kutub selatan dan pusat sfera. Mengikut konvensyen, longitud pada meridian utama dianggap sebagai 0°. Julat longitud ialah +180° ke arah timur dan −180° ke arah barat. Garisan longitud menumpu pada kedua dua kutub sfera.

Gabungan kedua dua nilai latitud dan longitud membentuk koordinat yang mampu menunjukkan lokasi di atas muka bumi. Hal ini mirip seperti sistem koordinat kartesian, Cuma menggunakan garisan latitud dan longitud sebagai paksi satah.

Gambar 4: Gambar menunjukkan sebuah sfera. Lengkok BN bersamaan 90°. Latitud A merupakan jarak daripada B dalam unit darjah berpusatkan O. Istilah kolatitud (latitud pelengkap) merujuk kepada jarak A ke N dalam unit darjah. Dengan kata lain, kolatitud boleh didefinisikan sebagai kolatitud = 90°-latitud. P dan Q mempunyai nilai latitud yang sama dengan A.

Latitud ke arah utara daripada titik B akan diberikan nilai positif, manakala latitud ke arah selatan daripadanya akan diberikan nilai negatif. Longitud ke arah timur daripada titik B akan diberikan nilai positif, dan ke arah barat pula diberikan nilai negatif.

Garis Rumb

Garis rumb yang juga dipanggil dengan nama loxodrome ataupun heliks sfera, merupakan satu laluan di atas permukaan bumi yang merentasi kesemua meridian (longitud) pada sudut yang sama. Salah satu sebab mengapa peta unjuran merkaptor menjadi unjuran yang terkenal adalah kerana cirinya iaitu garis lurus di atas unjuran ini akan menjadi garis rumb. Garisan rumb mempunyai bearing yang sama sepanjang garis tersebut. Hal ini sangat penting kepada pengangkutan seperti kapal yang perlu sentiasa dikawal. Kapal akan dikawal untuk menghala ke arah yang malar daripada arah utara.

Gambar 5: Garis menyerong merupakan garis rumb yang merentasi meridian pada sudut (biru) yang sama. Darjah yang sama ini dipanggil sudut sepadan.

Dengan kata lain, jikalau anda seorang pengemudi kapal, anda perlu membina sebuah garisan antara titik permulaan dan destinasi anda. Kemudian, anda perlu cari berapakah sudut potongan garisan tersebut terhadap arah utara (seperti sudut berwarna biru dalam gambar di atas). Katakan lah arah ni 30° ke barat daripada arah utara. Maka, anda perlu mengemudi kapal dengan cara mengekalkan haluan kapal ke arah 30° darjah ke barat. Lanun-lanun dalam filem tu bukan sengaja memusingkan stereng kapal ke kiri dan kanan, sebenarnya mereka sedang mengekalkan bearing mereka.

Objek yang bergerak sepanjang garis rumb akan bergerak menyerong dan bukannya dalam sebuah garis lurus. Maka ia bukanlah jarak terdekat antara dua titik. Hal ini membuatkan garis rumb tidak sesuai digunakan dalam penentuan arah kiblat.

Gambar 6: Gambar menunjukkan garis rumb merentasi garisan menegak pada sudut 60° (kiri). Gambar pada sebelah kanan pula menunjukan rupa sebenar garis rumb di atas permukaan bulatan (jika dilihat daripada atas). Hal ini terjadi kerana meridian sfera berkumpul di kutub. Garis rumb di dalam dunia sebenar lebih mirip kepada bentuk lingkaran. GIGA DRILLL BREAAAAKERRR!!!!

Definisi dan Pengenalan Kiblat

Definisi arah kiblat boleh dijelaskan dengan pandangan Ibn Haitham, beliau menerangkannya “Arah kiblat merupakan suatu arah, apabila seseorang itu memandangnya, seakan akan beliau memandang kaabah sepanjang ukur lilit bumi”

Kepentingan pengiraan arah kiblat telah dibincangkan di dalam Tafsir al-Kabir hasil penulisan Zakaria al-Razi:

“Arah kiblat merupakan arah yang menghala ke zenit Mekah sepanjang garisan bulatan agung, dan titik kedudukan lokasi pemerhati dan Mekah berada di atas garisan bulatan agung tersebut. Sudut kiblat pula merupakan darjah lengkok antara arah kiblat dan garisan longitud lokasi pemerhati. Untuk meengetahui arah kiblat, seseorang itu perlu mengetahui lokasi Mekah (longitud dan latitud Mekah). Jika sesebuah tempat itu mempunyai longitud yang sama dengan Mekah, maka boleh disimpulkan bahawa arah kiblatnya adalah sepanjang garisan longitudnya. Oleh itu, jika tempat tersebut berada di utara Mekah, arah kiblatnya menghala ke selatan, begitu juga sebaliknya. Jika sesebuah tempat itu terletak pada latitud yang sama dengan Mekah, maka arah kiblatnya adalah sepanjang garisan timur-barat. Namun, bagi tempat yang mempunyai longitud dan latitud yang berbeza dari Mekah, arah kiblatnya tidak terletak di sepanjang garisan utara-selatan mahupun timur-barat. Oleh yang demikian, adalah penting untuk dihisab sudut kiblatnya.”

Daripada pemerhatian penjelasan di atas, dapat disimpulkan bahawa arah kiblat terletak sepanjang bulatan agung bumi. Pada pernyataan al-Razi pula, tidak cukup untuk hanya mengetahui arah relatif Mekah (timur/barat dan utara/selatan) untuk menunjuk arah kiblat. Pernyataan ini menjadi lebih ketara apabila peta unjuran merkaptor tidak sesuai dijadikan alat untuk mencari arah kiblat.

Satu kes terkenal berkenaan kecelaruan arah kiblat akibat penggunaan unjuran merkaptor ialah kes masjid Massaschusetts Avenue. Masjid ini menghadap ke arah 56°33’15’ timur daripada utara benar. Jadi, arah ini secara umumnya menghadap ke arah timur laut.

Gambar 7: Namun daripada peta unjuran merkaptor, Mekah (pin hijau) berada di tenggara Massachusetts Avenue. Jadi adakah arah kiblat masjid Massachusetts avenue yang menghadap ke arah timur laut itu salah?

Kekeliruan ini berlaku disebabkan oleh kelemahan unjuran dalam menunjukkan keadaan sebenar. Garisan lurus di atas unjuran merkaptor bukanlah sebuah garisan lurus dalam dunia sebenar, namun garisan tersebut akan menjadi garis rumb. Garis rumb merupakan sebuah garisan yang merentasi semua garisan longitud pada sudut yang sama.

Gambar 8: Garisan putus putus merupakan garis rumb. Sudut β sama bagi kesemua longitud. Jika diperhatikan, garis rumb bukanlah laluan terpendek daripada mulanya garis putus putus ke penamatnya. Walhal, dalam unjuran merkaptor, ia akan kelihatan seperti laluan terdekat. Gambar hak milik Alvesgaspar.

Jadi, garis lurus yang menghadap ke arah tenggara daripada Massachusetts avenue bukanlah garisan paling pendek sepanjang permukaan bumi untuk menghala ke Mekah. Dengan kata lain, apabila seseorang memandang ke arah tersebut, dia bukannya memandang lurus ke Mekah sepanjang ukur lilit bumi.

Unjuran azimut sama jarak pula lebih sesuai untuk digunakan di dalam penentuan arah kiblat. Hal ini demikian kerana garis lurus di atas peta unjuran azimut sama jarak ialah garis sepanjang garisan bulatan agung bumi. Dengan erti kata lain, garisan yang terhasil merupakan garisan lurus jarak terpendek antara dua lokasi.

Gambar 9: Peta unjuran azimut sama jarak yang menggunakan Massachusetts Avenue sebagai pusat peta. Lokasi Mekah terletak di timur laut Massachusetts avenue. Jadi, arah kiblat 56°33’15’ daripada utara benar bagi Massachusetts avenue adalah betul.

 

Gambar 10: Peta unjuran merkaptor (kiri) dan peta unjuran azimut sama jarak (kanan).

Ciri peta unjuran merkaptor:

1. Panjang latitud berkurangan daripada 40,000km di equator kepada 0km di kutub. Jadi, semakin bertambahnya latitud, semakin meningkat skala melintang.

2. Semua latitud sama panjang dengan equator.

3. Tidak menunjukkan arah timur-barat dengan tepat selain di equator.

4. Garis bulatan agung ditunjukkan sebagai garisan melengkung. Lengkungannya pula bertambah apabila jaraknya semakin meningkat.

5. Garisan rumb ditunjukkan sebagai garis lurus.

Ciri peta unjuran azimut sama jarak:
1. Garis bulatan agung ditunjukkan sebagai garis lurus.

2. Skala dan rupa bentuk tanah makin berubah semakin jauh ia terletak daripada pusat unjuran.

Anggaran arah kiblat oleh masyarakat moden sering mengandungi kesalahan kerana kemasyhuran penggunaan peta unjuran merkaptor. Oleh kerana cirinya (seperti yang diterangkan di atas), unjuran merkaptor tidak sesuai untuk dijadikan alat untuk menentukan arah kiblat. Sebaliknya, unjuran azimut sama jarak ialah alat yang lebih sesuai.

Trigonometri Sfera

Trigonometri sfera merupakan cabang geometri sfera yang mengkaji hubungan fungsi trigonometri sisi dan sudut poligon sfera, terutamanya segi tiga sfera. Pengiraan trigonometri sfera penting dalam bidang astronomi, navigasi, geodesi dan banyak bidang lain. Kepentingannya dalam bidang navigasi memberikan relevan topik ini di dalam artikel kita kali ini.

Pengenalan Kepada Trigonometri Sfera

Jangan risau, untuk artikel kali ini, kita akan hanya teliti konsep asas geometri sfera dan beberapa hukum trigonometri sfera. Saya akan kecualikan kaedah terbitan hukum dan formula daripada perbincangan kali ini.

Gambar 11: Segi tiga kutub di atas sfera

Untuk memudahkan pemahaman konsep segi tiga kutub (segi tiga di atas permukaan sfera) adalah perlu untuk saya terangkan sedikit konsep asas geometri sfera.

Sudut A, B dan C dalam segi tiga kutub dalam gambar di atas adalah sama dengan sudut di persilangan satah dan permukaan sfera. Maka, sudut a=a, b=b dan c=c. Sudut boleh dinyatakan dalam unit darjah ataupun radian, dengan syarat menggunakan satu unit yang sama dalam perkiraan. Sudut dalaman sebuah segi tiga sfera mesti lebih daripada 180° tetapi kurang daripada 540°, 180°< A+B+C < 540°.

Ini satu ciri istimewa bagi segi tiga kutub. Segi tiga di atas satah yang rata akan mempunyai sudut dalaman maksimum=180°. Sisi segi tiga kutub akan dilabelkan sebagai abjad huruf kecil. Panjang sisi tersebut akan bersamaan dengan sudut lengkok antara dua bucu yang terletak sepanjang garis sisi, jika radius sfera tersebut sama bagi keseluruhan permukaan sfera. Dalam pembuktian pengiraan arah kiblat dalam artikel kali ini, radius sfera dianggap sebagai uniti (r=1) supaya kita boleh abaikan faktor perbezaan radius dalam pengiraan sudut. Malah, dalam keadaan dunia sebenar, perbezaan dalam altitud tidak mempengaruhi kedudukan titik kiblat.

Aturan Kosinus dan Sinus Dalam Trigonometri Sfera

Aturan Kosinus

Aturan kosinus membentuk asas identiti matematik trigonometri sfera. Identiti selebihnya, termasuk aturan sinus boleh diterbitkan daripada aturan kosinus.

Aturan Sinus

Aturan sinus trigonometri sfera menyatakan bahawa nisbah nilai sinus sudut dalaman sesuatu bucu segi tiga kutub kepada nilai sinus panjang sisi bertentangan dengan sudut tersebut sama dengan nisbah bagi hubungan bucu dan sisi yang lain. Pernyataan ini lebih mudah dibayangkan dalam bentuk persamaan di atas merujuk kepada gambar segi tiga kutub pada gambar.

Mari kita lihat bagaimana aturan sinus boleh diterbitkan daripada aturan kosinus. Bahagian ini tidak penting untuk pengiraan sudut kiblat, jadi jika anda tidak berminat anda boleh lompat terus ke bahagian artikel seterusnya.

Kita akan mulakan proses terbitan aturan dengan mengambil salah satu aturan kosinus:

Aturan di atas boleh disusun kembali untuk membentuk:

Waqaf Saham

Cos A dalam persamaan di atas boleh digantikan ke dalam identiti trigonometri sin A=√(1-cos2 A):

Nilai 1 boleh digantikan dengan bentuk (sin2b sin2c)/(sin2b sin2c) untuk menggabungkannya dengan sebutan kedua di dalam punca kuasa. Kemudian kita kembangkan (cos a cos b cos c)2 dengan menggunakan cara perkembangan persamaan kuadratik. Untuk memudahkan penerbitan, kita hapuskan punca kuasa pada denominator:

Kemudian kita tukarkan bentuk sin2b sin2c dengan menggunakan identiti trigonometri sin2b=1-cos2b dan sin2c=1-cos2c:

Apabila kita kembangkan bahagian identiti trigonometri yang telah kita tukarkan pada langkah di atas kita akan dapat persamaan dibawah:

Dan kemudian kita boleh potongkan ungkapan yang sama, seperti yang telah saya palangkan di atas. Kemudian, persamaan yang terhasil akan dibahagikan dengan sin a menjadi persamaan di bawah:

Jika kita samakan persamaan di atas kepada sebutan S, seperti:

Jadi kita boleh ungkapkan S sebagai:

Apabila berada pada langkah ini, kita lakukan terbitan dengan cara yang sama bagi kedua dua aturan kosinus yang lain:

Hasil daripada terbitan dua aturan kosinus di atas, kita akan memperolehi:

Maka, dengan itu, boleh dikatakan bahawa sebutan S bersamaan dengan:

Proses di atas menggambarkan salah satu cara terbitan aturan sinus daripada aturan kosinus. Terdapat beberapa cara lagi dalam menghasilkan aturan sinus daripada aturan kosinus seperti cara Clarke, Smart, Banarjee dan lain lain. Perbezaan cara penerbitan sebenarnya menyediakan alternatif untuk pembuktian. Sebagai seorang pelajar, satu cara penerbitan mungkin lebih mudah untuk difahami daripada cara penerbitan yang lain, jadi jangan buntu dalam menyelesaikan permasalahan matematik. Go slow and steady.

Gambar 12: Manuskrip al-Tusi menjelaskan tentang trigonometri.

Konsep dan aturan trigonometri sfera banyak dikembangkan oleh ilmuan ilmuan islam. Antara faktor yang menjadi pendorong untuk mengembangkan pengetahuan geometri sfera adalah demi untuk menyelesaikan permasalahan dalam penentuan arah kiblat. Antara ilmuan yang terlibat dalam mengembangkan aturan sinus ialah Ibn Muʿādh al-Jayyānī, Abu-Mahmud Khojandi, Abu al-Wafa’ Buzjani, Nasir al-Din al-Tusi dan Abu Nasr Mansur. Aturan kosinus moden pula dijumpai oleh Jamshīd al-Kāshī. Malah, dalam bahasa perancis, aturan kosinus masih dipanggil dengan nama Théorème d’Al-Kashi. Hasil kajian mereka memberikan impak besar dan secara tidak langsung membentuk asas pengetahuan yang membolehkan penciptaan sistem navigasi dan kawalan masa zaman moden.

Teori

Arah kiblat terletak sepanjang bulatan agung, jadi penyelesaian melibatkan bulatan agung merupakan cara yang betul (selain beberapa cara lain) untuk menentukan arah kiblat.

Penyelesaian

Untuk membuktikan cara penentuan arah kiblat menggunakan pengiraan melalui bulatan agung sebenarnya sangat mudah, sehinggakan hanya memerlukan analisis logik akal terhadap definisi 2 konsep yang dinyatakan di atas (geografi bentuk bumi dan hukum trigonometri sfera). Jika garis rumb tidak bermakna garis lurus di atas permukaan bumi, bagaimanakah arah kiblat boleh dikatakan mengikuti arah garis rumb? Tidak logik jika anda di Kuala Lumpur dan menghadap ke arah utara dan menyatakan yang anda menghadap ke Sarawak bukan? Jika arah garis rumb merupakan pendekatan yang betul dalam menghadap kiblat, anda boleh menghadap ke mana mana arah dan katakan ia menghadap ke kiblat. Sudah tentu ianya salah.

Pengenalan Cara Pengiraan Sudut Kiblat

Untuk mengira arah kiblat, kita mulakan langkah kita dengan membentuk satu segi tiga di atas permukaan bumi. Tiga bucu segi tiga ini adalah kutub utara, Mekah (2 titik ini malar dan tidak berubah) dan titik ketiga merupakan lokasi yang hendak dikira arah kiblatnya. Model yang saya gunakan untuk menunjukkan bentuk segi tiga dalam contoh ialah daripada perisian Google Earth Pro kerana kemudahan untuk mendapatkan perisian ini. Untuk hampir kesemua rajah, kita akan gunakan label yang sama ke atas segi tiga kutub dengan Mekah dilabelkan sebagai titik B, oleh itu, nilai c sentiasa:

c=90°-21.423° =68.577° , iaitu 21.423°N adalah latitud Mekah

Kita mengira nilai tersebut dengan mencari perbezaan antara sudut latitud A dan B, mengambil kira koordinat ke arah utara equator mempunyai nilai positif dan nilai ke arah selatan equator mempunyai nilai negatif. Nilai b dikira dengan cara yang sama, seperti:

b=|koordinat latitud A-koordinat latitud C|

Sudut A pula dikira dengan mencari perbezaan antara longitud titik B dan C, mengambil kira fakta longitud ke arah barat meridian utama mempunyai nilai negatif dan longitud ke arah timur meridian utama mempunyai nilai positif.

θA=|Koordinat longitud C-koordinat longitud B|

, mengambil kira koordinat longitud B = Longitud Ka’abah = 39.826°E

Oleh kerana sisi a pada segi tiga kutub juga berada di atas bulatan agung, kita boleh mendapatkan nilainya menggunakan aturan kosinus. Selepas mendapat nilai a, kita boleh mengira nilai sudut θB atau θC dengan menggunakan aturan sinus. Kedua dua nilai b dan c akan dijadikan nilai modulus (mempunyai tanda positif) kerana jarak dan sudut dalaman segi tiga tidak boleh mempunyai nilai negatif.

Contoh Pengiraan

Untuk contoh contoh seterusnya, saya akan mengambil beberapa lokasi yang berada di barat laut, timur laut, barat daya dan tenggara Mekah. Kita juga akan melihat beberapa kes istimewa di mana arah kiblat lokasi tersebut boleh berubah-ubah.

Kiblat Pusat Asasi UIAM, Petaling Jaya

Koordinat CFSIIUM, PJ, titik (C): 3.121°N 101.640°E

Lalu, sudut arah kiblat (θC) boleh dikira menggunakan aturan sinus:

Oleh kerana kita tahu bahawa secara geografinya Pusat Asasi UIAM berada di timur Mekah, arah kiblat bagi lokasi ini ialah 67.600° ke timur daripada utara.

Sudut kiblat bagi Massachusetts Avenue, D.C:

Koordinat Massachusetts Avenue, titik (C): 38.918°N 77.059°W

Lalu, sudut arah kiblat (θC) boleh dikira menggunakan aturan sinus:

Oleh kerana kita menggunakan kutub utara sebagai salah satu titik rujukan, dan Massachusetts Avenue berada di barat Mekah, kiblat bagi lokasi ini ialah 56.547° ke arah timur daripada utara.

Sudut Kiblat Perth, Australia

Perth, Australia, titik (C): 31.954°S 115.857°W

Lalu, sudut arah kiblat (θC) boleh dikira menggunakan aturan sinus:

Australia berada di timur Mekah, jadi dengan bayangan lokasi Perth kita boleh menyimpulkan bahawa sudut kiblatnya ialah 64.676° ke arah barat daripada utara.

Sudut Kiblat  São Paulo, Brazil

São Paulo, Brazil, titik (C): 23.550°S 46.633°W

Lalu, sudut arah kiblat (θC) boleh dikira menggunakan aturan sinus:

Sudut kiblat São Paulo, Brazil, ialah 68.860° ke arah timur daripada utara.

Kes Istimewa Sudut Kiblat

Gambar 13: Peta atol Tematangi. Gambar hak milik Peter Minton.

Dalam penerangan konsep geografi di atas, antipod merupakan titik bertentangan di atas permukaan bumi. Jika satu lidi dicucuk menerusi pusat bumi, titik masuknya dan keluarnya lidi tersebut adalah antipod kepada satu sama lain. Bagaimanakah arah kiblat bagi antipod Mekah?

Antipod Mekah berada di lautan pasifik. 48.2km daripada titik antipod Mekah merupakan sebuah pulau atol bernama Tematagi/Tematangi. Atol ini mempunyai penduduk sebanyak 58 orang (bancian oleh Institut de la statistique de la Polynésie française, 2012). Oleh kerana lokasi ini hampir kepada titik antipod Mekah, solat di lokasi ini boleh menghala ke mana mana arah, kerana setiap arah ialah jarak terdekat yang menghala ke arah Mekah. Menarik bukan?

Dengan erti kata lain, apabila anda berada di atoll Tematangi, persoalan arah kiblat boleh diabaikan. Namun, pada pertimbangan saya, pihak berkuasa agama pada suatu hari nanti perlu menetapkan satu arah untuk pembinaan masjid ataupun surau di atol Tematangi untuk mengurangkan kekeliruan. Namun begitu, muslim yang berada di situ patut mengetahui bahawa mana mana arah merupakan arah menuju ke Mekah.

Untuk kemudahan pembaca, saya kirakan sudut arah kiblat bagi tempat tempat di Malaysia. Namun pengiraan sendiri adalah digalakkan untuk anda cuba sendiri pengalaman mengira arah kiblat. Di bawah saya sertakan jadual sudut arah kiblat yang telah saya kira menggunakan cara sama seperti di atas bagi lokasi-lokasi tertentu dalam Malaysia.

Kepentingan menghadap kiblat dinyatakan di dalam surah al-Baqarah Q2:150,

Dan dari mana sahaja engkau keluar (untuk mengerjakan sembahyang), maka hadapkanlah mukamu ke arah masjid Al-Haraam (Kaabah); dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah muka kamu ke arahnya, supaya tidak ada lagi (sebarang) alasan bagi orang-orang (yang menyalahi kamu), kecuali orang-orang yang zalim di antara mereka (ada sahaja yang mereka jadikan alasan). Maka janganlah kamu takut kepada (cacat cela) mereka, dan takutlah kamu kepada Ku (semata-mata); dan supaya Aku sempurnakan nikmatKu kepada kamu, dan juga supaya kamu beroleh petunjuk hidayah (mengenai perkara yang benar).”

Mengikut imam Shafi’i, antara cara menghadap baitullah ialah memandang ke arahnya (bagi mereka yang dapat melihat baitullah), tidak kira kedudukan tinggi ataupun rendah, wajib bagi mereka untuk menghadapnya (ke arah di mana mereka melihat baitullah berada).

Imam Shafi’i juga menyatakan bahawa bagi mereka yang berada di Mekah, tetapi tidak dapat melihat baitullah dan juga bagi mereka yang berada di luar Mekah, mereka hendaklah berikhtiar untuk mencari arah kiblat semampunya menggunakan bintang, bulan dan matahari, arah angin ataupun apa apa cara untuk mengetahui arah kiblat untuk menentukan arah yang betul. Relevan kepada artikel kali ini, kita berikhtiar menggunakan pengiraan trigonometri sfera.

Walaupun begitu, Islam adalah agama yang praktikal dan memudahkan penganutnya. Penganut islam hendaklah menghadap kiblat semasa menunaikan solat, namun terdapat keadaan di mana penganut boleh dikecualikan daripada mengadap ke arah kiblat.

Allah menyatakan keadaan tersebut pada Surah An-Nisaa’ Q4: 101-102

Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa “mengqasarkan” (memendekkan) sembahyang jika kamu takut diserang oleh orang-orang kafir. Sesungguhnya orang-orang kafir itu adalah musuh yang amat nyata bagi kamu. (4:101Dan apabila engkau (wahai Muhammad) berada dalam kalangan mereka (semasa perang), lalu engkau mendirikan sembahyang dengan (menjadi imam) mereka, maka hendaklah sepuak dari mereka berdiri (mengerjakan sembahyang) bersama-samamu, dan hendaklah mereka menyandang senjata masing-masing; kemudian apabila mereka telah sujud, maka hendaklah mereka berundur ke belakang (untuk menjaga serbuan musuh); dan hendaklah datang pula puak yang lain (yang kedua) yang belum sembahyang (kerana menjaga serbuan musuh), maka hendaklah mereka bersembahyang (berjamaah) bersama-samamu, dan hendakah mereka mengambil langkah berjaga-jaga serta menyandang senjata masing-masing. Orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai lalai akan senjata dan harta benda kamu, supaya dengan jalan itu mereka dapat menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak. Dan tidaklah kamu berdosa meletakkan senjata masing-masing, jika kamu dihalangi sesuatu yang menyusahkan disebabkan hujan atau kamu sakit. Dan hendaklah kamu mengambil langkah berjaga-jaga. Sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang-orang kafir itu azab seksa yang amat menghina. (4:102)”

Dalam ayat di atas, Allah memberikan kelonggaran untuk menunaikan kewajipan dalam keadaan berjaga-jaga.

Surah Al-Baqarah Q2:238-239

“Peliharalah kamu (kerjakanlah dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala sembahyang fardu, khasnya sembahyang Wusta (sembahyang Asar), dan berdirilah kerana Allah (dalam sembahyang kamu) dengan taat dan khusyuk. (2:238) Dan jika kamu takuti (sesuatu bahaya) maka sembahyanglah sambil berjalan atau berkenderaan, kemudian apabila kamu telah aman sentosa, maka hendaklah kamu mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang secara yang lebih sempurna), sebagaimana Allah telah mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya. (2:239)”

Imam Shafi’i menerangkan dengan lebih lanjut: adalah wajib untuk solat 5 waktu dilakukan menghadap kiblat, melainkan keadaan di mana musuh musuh sedang mengintip para muslimin, dan pada keadaan perang yang huru-hara dan posisi para muslimin berada sangat dekat dengan musuh. Dalam keadaan ini, adalah dibenarkan untuk solat sambal bergerak, sama ada berjalan mahupun menaiki kenderaan. Walaupun dalam keadaan ini, menghadap ke arah kiblat adalah satu kewajipan, namun jika keadaan tidak membenarkan, dibolehkan untuk menghadap mana mana arah untuk menjaga kedatangan musuh. Dan jika tidak boleh melakukan ruku’ dan sujud, dibenarkan untuk membuat isyarat pergerakan yang lain (sebagai contohnya pergerakan jari dan mata).

Hal ini juga adalah satu kemestian bagi keadaan di mana seseorang sedang dikejar musuh dalam jarak yang boleh dilihat. Seseorang dibenarkan untuk melakukan solat menghadap ke mana mana arah kenderaannya hadapi. Namun, bagi kesemua keadaan, mengangkat tayammum dan wudhu’ adalah wajib.

Apabila keadaan semasa seseorang sudah berjaya meninggalkan musuh yang mengejarnya sehingga capai jarak selamat, sehingga perasaan takut digantikan dengan perasaan selamat, adalah wajib untuk seseorang itu turun daripada kenderaannya dan lakukan solat seperti biasa menghadap ke arah kiblat.