Parasite Eve, sebuah lagi permainan video yang memberi kesan mendalam di dunia konsol seram di era 90an. Permainan yang di dibangunkan oleh syarikat sama yang terbitkan Final Fantasy ini ingin mencabar genre yang didominasi siri Resident Evil dan Alone In The Dark. Square, syarikat yang kini sudah pun sinonim dengan nama-nama besar bagi pasaran permainan RPG. Namun, Parasite Eve, sebuah ciptaan yang juga boleh dikatakan merevolusi grafik Sinematik Seram sebagai salah satu pilihan pembangun permainan.

Alkisah Parasite Eve bermula apabila di tahun 1998, studio permainan video Jepun yang dipanggil SquareSoft (dikenali terutamanya untuk permainan watak bagian ketika itu) menikmati tempatnya yang baik dalam industri digital. Setelah hanya melangkau ciptaanya yang meletup Se-Pasifik (Final Fantasy VI 1994, Chrono Trigger 1995, Super Mario RPG, 1996) dengan fenomena sekali-generasi (Final Fantasy VII 1997), mempamerkan reputasi emas untuk berada di industry reality virtual, dan dilengkapi dengan bajet pengeluaran yang teguh, syarikat itu (berpandukan pencipta Final Fantasy dan bos-nya Hironobu Sakaguchi) angka yang mampu untuk menjadi bercita-cita tinggi. Sekarang SquareSoft telah mula beralih ke pelbagai jenis permainan (Permainan Radical Dreamers berasaskan teks, strategi masa nyata Front Mission Alternative, strategi RPG Final Fantasy Tactics, genre tembak mendatar Einhänder), dan akhir-akhir ini telah cuba melipat sampul surat untuk membawa kategori konsol RPG – ke tahap yang seterusnya.

Menurut wawancara dengan kakitangan SquareSoft (dirujuk secara meluas di ruang siber, tetapi dengan jelas tanpa imbasan / transkripsi majalah), rancangan asal Sakaguchi untuk Final Fantasy VII adalah kisah detektif  di Bandar New York. Sakaguchi jelaskan harus membuat beberapa konsesi, dan sehingga beberapa jam pertama Final Fantasy VII diubah menjadi  mimpi buruk a la metropolitan yang mana pemain itu kemudian dipaksa untuk berlari, menunggang dan terbang di peta dunia RPG yang lebih akrab berehat dan jalan.. Akhirnya, Sakaguchi telah pergi dan mendapat rencana bagi idea detektif NYC-nya, walaupun tidak dalam bentuk gelaran Final Fantasy dalam sepenuhnya.

Sakaguchi mendapat dorongan dari novelis terkuma Jepun ketika itu, Hideaki Sena, untuk melancarkan permainan video sulung bagi novel itu ke dalam bentuk Permainan Video, selepas terbitan filem nya pada tahun 1997, di negara Matahari Terbit itu. Hideaki berasa perlunya mengambil peluang oleh syarikat besar permainan Jepun itu untuk mengadaptasikan novelnya ke pentas yang lebih besar, yang dipandang oleh orang luar.

Tetapi untuk unsur “sinematik” RPG baru mereka, SquareSoft memandang ke luar negara. Melayari kredit staf, anda akan melihat banyak nama Barat yang berbakat, dan mereka tidak terhad kepada pasukan tempatan.,RPG sinematiknya bermegah kerana ia mengandungi banyak babak potong CG, dan mereka cenderung berada di sisi yang panjang ( standar 1998 PlayStation). Kebanyakannya telah dibangunkan di Amerika Syarikat dan oleh orang-orang dengan pengalaman Hollywood. Jika Square meletakan nama-nama yang dikreditkan sebagai “penyelia CG” ke dalam Pangkalan Data Filem Internet, anda akan melihat tajuk-tajuk filem yang terkenal mengenai beberapa resume mereka: Cliffhanger, Die Hard: Dengan Vengeance, Super Mario Brothers (filem), Apollo 13,  Final Fantasy 2001: Spirits Within, dan banyak lagi.

Membangun Parasite Eve memerlukan inspirasi besar. Untuk itu Square telah mengambil ciri pilihan watak wanita ‘garang’ sebagai watak utama bagi francais itu.. Aya Brea, 25 tahun. Menjadi watak ketiga wanita dalam permainan seram selepas Jill Valentine dan Claire Redfield oleh Capcom. Latar belakangnya memiliki ciri yang hampir serupa tapi tak sama seperti Jill. Meskipun pegawai polis, Aya bukan lah dari pasukan khas (sebelum PE2) dan tidak lah terlibat dengan konspirasi besar. Namun rancangan Square untuk libatkannya dalam satu perjalanan epik tampak berjaya memakan hati para peminat bagi pemain pertama.

Tema nya pun menarik. Disedutkan dengan teori Mitokondria, sebuah DNA sel kuasa di dalam badan manusia, sebagai ‘Main Point’ untuk jalan cerita siri ini. Di dalam siri ini, Mitokondria memainkan peranan penting bagi ‘outbreak’ di Bandar New York, di mana sebuah pelakon opera biasa bernama Melissa Pearce, telah di rampas badanya oleh sel dan otak bernama Eve. Mentransformasikan dia menjadi raksasa a la ‘Dewa’ yang berupaya mengubah tamadun manusia dengan Evolusi Mitokondria, yakni menukar mereka ke raksasa.

Dari segi saintifik, ia memang tidak masuk akal, namun pembangun permainan dari Jepun sentiasa kreatif dalam merencanakan jalan cerita nya agar ia nampak ‘realistik’ bagi pemain. Akan tetapi yang paling kreatif ialah elemen-elemen RPG dibawa ke dalam Parasite Eve oleh syarikat yang berpangkalan di Shinjuku, Tokyo ini.

Contoh sistem tempur bagi Parasite Eve, anda perlu sasar dan tembak secara ganti.

Seperti kebanyakan protagonis RPG, Aya mengumpul mata pengalaman dan tahap keuntungan dengan memenangi peringkat pertempuran dan keuntungan. Setelah peringkatnya naik, Aya menerima rangsangan stat dan kadang-kadang mempelajari Keupayaan Parasit baru (lebih lanjut mengenai ini terdapat dalam permainan). Dia juga memperolehi “mata bonus” yang dapat digunakan untuk meningkatkan kelajuan pengukur ATBnya, meningkatkan kapasiti itemnya, atau memodifikasi statistik senjata dan perisainya. Seolah-olah anda bermain Final Fantasy tapi bertemakan horror sebenar.

Parasite Eve memberikan Aya pelbagai senjata untuk dipilih (pistol, senapang, mesingun, shotgun, pelancar bom, dan lain-lain), masing-masing dengan sifat yang berbeza (jarak, saiz klip, kadar tembakan, dan lain-lain). Tidak seperti kebanyakan permainan seram yang ringan, terdapat banyak model pistol yang berbeza seperti pedang di permainan. Lebih-lebih lagi, senjata dan perisai mempunyai ciri-ciri sistem pertempuran RPG, seperti serangan pertama, elemen ais, menambah racun, ramuan auto, dobel, dll. Permainan ini juga mempunyai sistem mod peralatan di mana senjata dan perisai boleh dipecahkan dan mereka cetak ke item lain, mirip dengan mekanik yang dilihat dalam Vagrant Story dan Final Fantasy XIII.

Parasite Eve berjaya menjual 994,000 ribu CD dalam pembukaan tahun nya di 1998 di Jepun. Hingga tahun ke 2004, ia berjaya menjual keseluruhan kadar bersih dalam 1.9 juta CD di Amerika Utara. Memberikan keyakinan penuh buat Square untuk teruskan rentaknya dalam revolusi RPG Horror. Malangnya, sambungan Parasite Eve tidak lah hangat bak pisang goreng seperti edisi pertamanya. Parasite Eve 2 di tenggelamkan oleh Resident Evil dan Silent Hill, dan edisi ‘akhir’ nya, pada akhir tahun 2010, The Third Birthday (Hari Jadi Ketiga). Ia hanya diterbitkan untuk PSP dan juga ditenggelamkan oleh siri Resident Evil.

-Bintang-

Parasite Eve 1: 4.5

Menjadi pencetus buat genre RPG Seram. Parasite Eve berjaya jadikan dirinya sebagai penanda aras bagi pembangun-pembangun permainan di luar sana. Dari segi grafik, sinematik dan jalan cerita. Parasite Eve sememangnya tidak mengecewakan. Ia memberi prespektif baru buat para pengemar horror dan RPG dalam masa yang sama. Dari segi kawalan mungkin sedikit bermasalah namun masih lagi boleh dinikmati dengan lancar.

-Rumusan-

Bagi pembangun permainan di Malaysia, jadikan lah SquareEnix sebagai contoh untuk mencuba sesuatu yang baharu. Tak kira sama ada ia berisiko ataupun ‘mengarut’. Justru mengambungkan genre-genre yang ada sebagai satu eksperimen baru untuk mencabar para-pemain di luar sana. Sara Is Missing merupakan contoh terbaik kisah kejayaan Malaysia dalam eksperimen horror di abad ke 21 ini.

-Rujukan-

http://www.retrouprising.com/other/scoop/1st-birthday-look-back-parasite-eve/t12303/ (Kredit Info dan Gambar Kedua)

https://www.relyonhorror.com/articles/parasite-eve-is-the-survival-horrorrpg-blend-that-deserves-another-chance/ (Kredit Info dan Gambar Utama)

https://legendofretro.wordpress.com/2016/10/11/first-blog-post/ (Info)

https://www.imdb.com/title/tt0119860/ (Filem Parasite Eve, 1997)


Perhatian sebentar…

Sejak 2012, kami bersungguh menyediakan bacaan digital secara percuma di laman ini dan akan terus mengadakannya selaras dengan misi kami memandaikan anak bangsa.

Namun menyediakan bacaan secara percuma memerlukan perbelanjaan tinggi yang berterusan dan kami sangat mengalu-alukan anda untuk terus menyokong perjuangan kami.

Tidak seperti yang lain, The Patriots tidak dimiliki oleh jutawan mahupun politikus, maka kandungan yang dihasilkan sentiasa bebas dari pengaruh politik dan komersial. Ini mendorong kami untuk terus mencari kebenaran tanpa rasa takut supaya nikmat ilmu dapat dikongsi bersama.

Kini, kami amat memerlukan sokongan anda walaupun kami faham tidak semua orang mampu untuk membayar kandungan. Tetapi dengan sokongan anda, sedikit sebanyak dapat membantu perbelanjaan kami dalam meluaskan lagi bacaan percuma yang bermanfaat untuk tahun 2024 ini dan seterusnya. Meskipun anda mungkin tidak mampu, kami tetap mengalu-alukan anda sebagai pembaca.

Sokong The Patriots dari serendah RM2.00, dan ia hanya mengambil masa seminit sahaja. Jika anda berkemampuan lebih, mohon pertimbangkan untuk menyokong kami dengan jumlah yang disediakan. Terima kasih. Moving forward as one.

Pilih jumlah sumbangan yang ingin diberikan di bawah.

RM2 / RM5 / RM10 / RM50

Terima kasih


Share.

Comments are closed.