Moving Forward As One

Mat Saleh Ni Dakwa Orang Melaka Jumpa Benua Amerika Terdahulu

9,585

Menurut kajian Howard Barraclough Fell (1917-1994) atau Barry Fell dalam bukunya ‘Saga America’ (1980) (Gambar 2), terdapat prasasti yang dijumpai dalam sebuah gua di wilayah Corinto di El Salvador, Amerika Tengah yang membuktikan bahawa Christopher Columbus adalah bukan orang pertama yang “menjumpai” benua Amerika.

Barry Fell dan penulisannya dalam America BC Series. Sumber: Youtube Emperor Tigerstar.

Prasasti tersebut dikatakan ditulis dalam aksara Arab (Jawi) pada sekeping batu yang mencatat perkataan “Khatib Melaka Haji Mi Malaya” (Gambar 3).  Menurut Fell (1980), Yucel (2007) dan Hassan (2018) ukiran pada sekeping batu ini dibuat sekitar kurun ke-13, dan bukti kukuh bahawa pedagang Islam Nusantara yang telahpun mengerjakan haji berjaya sampai ke benua Amerika sebelum kedatangan Christopher Columbus.

Tulisan Jawi yang dikatakan wujud pada sekeping batu di El Salvador, Amerika Selatan. Sumber: Saga America (1980).
Tapak arkeologi Tazumal di El Salvador. Sumber: Wikipedia.

Apa yang menjadi sandaran utama kesahihan hipotesis Barry Fell ini adalah beliau seorang pengkaji dari universiti terulung di Amerika Syarikat iaitu Harvard. Berdasarkan logik ini, mungkin ramai yang berpendapat beliau tidak mungkin terkhilaf dalam hipotesis yang dibuat. 

Persoalannya adakah kita perlu terima bulat-bulat hipotesis beliau tanpa meneliti pandangan dan penyelidikan lain tentang hasil kajian dari Harvard ini?

Pertamanya, Barry Fell ini adalah seorang ahli biologi marin dan bukannya seorang ahli arkeologi mahupun sejarah. Kajian asas beliau adalah dalam bidang zoologi invertebrata. Sememangnya kelainan bidang kajian tidak semestinya membuat sesuatu rumusan akademik itu lemah atau dangkal. 

Akan tetapi dalam kes Barry Fell ini, kelemahan kajiannya dikatakan amat ketara.  Pakar arkeologi terkemuka bernama David H Kelley (1990) mencatat pandangan berikut tentang penulisan Barry Fell berkenaan arkeologi dan kajian prasasti:-

 “Fell’s work [contains] major academic sins, the three worst being distortion of data, inadequate acknowledgment of predecessors, and lack of presentation of alternative views.”

Williams (1991) dan Feder (1996) merumuskan bahawa teori dan dapatan Barry Fell berkenaan kajian prasasti adalah tidak diterima umum. Kajian empirikal yang dibuat oleh Feder (1984) berdasarkan sampel 340 orang tenaga pengajar dalam bidang arkeologi merumuskan bahawa 95.7% darinya mempunyai pandangan negatif terhadap hipotesis Barry Fell dan mengklasifikasikannya sebagai “pseudo-archaeology”.

Lihat juga kritikan yang dibuat terhadap Barry Fell dalam “Bad History – The America BC Series by Barry Fell”:-

Berbalik kepada catatan Barry Fell berkenaan tulisan Jawi yang kononnya wujud di zaman Maya dan Aztec di El Salvador, tiada maklumat tentang lokasi tepat prasasti tersebut dan juga tiada bukti fizikal mahupun fotografi dirakamkan. 

Secara spesifik, Lesser (1983) iaitu seorang ahli sejarah dan arkeologi menyatakan rumusan dan dapatan Barry Fell tentang prasasti yang kononnya membuktikan ‘Brendan of Clonfert’ (c. AD 484 – c. 577) dari Ireland telah sampai ke West Virginia, Amerika Utara, pada abad ke-6 dalam bukunya ‘Saga America’ adalah pseudo-saintifik dan tidak boleh dipercayai. 

Berdasarkan dapatan yang sama, Oppenheimer dan Wirtz (1989) dalam mengkaji ‘Saga America’ merumuskan bahawa hipotesis Barry Fell tentang prasasti di West Virginia tersebut adalah suatu “deliberate fraud” iaitu penipuan yang disengajakan.

Seterusnya, hipotesis Barry Fell ini juga bercanggah dengan garis masa penubuhan Kesultanan Melayu Melaka itu sendiri. Melaka dirumuskan beliau sudah wujud pada kurun ke-13, walhal sumber primer membuktikan bahawa ianya ditubuhkan Parameswara pada awal kurun ke-15.

Manakala perkataan “Malaya” pula adalah suatu “exonym” iaitu perkataan nama tempat yang berasal atau disebut oleh pihak luar, khususnya pihak Inggeris yang tiba ke Semenanjung Tanah Melayu pada kurun ke-18. Semenanjung Tanah Melayu dibawah kedatuan Srivijaya pada kurun ke-13 tidak mungkin disebut “Malaya” oleh rakyatnya. 

Kemungkinan besar Barry Fell ingin mereka-cipta individu seperti dalam catatan Shih-pi iaitu pengembara semasa Dinasti Yuan / Mongol (1271–1368) yang pernah mencatat kewujudan “Ha-ji-ka-ta-na-ka-la”. W. George Maxwell (1909) merumuskan “Ha-ji-ka-ta-na-ka-la” adalah transliterasi dari nama Haji Kadir Nakhoda.

Ha-ji-ka-ta-na-ka-la dari kepulauan Jawa dikatakan telah mengutus watikah yang ditulis dalam dakwat emas kepada Maharaja Mongol sekitar 1292. Rumusan W. George Maxwell ini adalah tidak tepat kerana Jawa (Singhasari) ketika itu diperintah Sri Kertanegara yang beragama Hindu-Buddha. Jadi “Ha-ji-ka-ta-na-ka-la” mungkin adalah transliterasi bagi nama Sri Kertanegara dan bukannya Haji Kadir Nakhoda.

Dengan itu, sama dengan dapatan prasasti West Virginia dalam ‘Saga America’, rumusan Barry Fell tentang kewujudan pengembara bernama Khatib Melaka Haji Mi Malaya di Amerika Tengah pada kurun ke-13 adalah dangkal dan juga berkemungkinan hasil dari penipuan arkeologi yang disengajakan.

Sejarah tentang kemahiran pelayaran masyarakat Nusantara sememangnya kukuh dan tidak perlu ditokok tambah dengan bukti-bukti yang tidak sahih dan menjurus kepada penipuan.

RUJUKAN:

  1. Feder, Kenneth L. (1984). “Irrationality and Popular Archaeology”. American Antiquity, Vol. 49, No. 3, pp. 525-541.
  2. Feder, Kenneth L. (1996). Frauds, Myths, and Mysteries: Science and Pseudoscience in Archaeology. Mountain View: Mayfield. pp. 101–107.
  3. Fell, Barry (1980). Saga America. Time Books, New York.
  4. Hassan, Syed Ali (2018). Muslim Roots of America, Murray State University.
  5. Kelley, D. H. (Spring 1990). “Proto-Tifinagh and Proto-Ogham in the Americas: Review of Fell; Fell and Farley; Fell and Reinert; Johannessen, et al.; McGlone and Leonard; Totten”. The Review of Archaeology.
  6. Lesser, W. Hunter (1983). “Cult Archaeology Strikes Again: A Case for Pre-Columbian Irishmen in the Mountain State?”
  7. Maxwell W.G. (1909). Groeneveldt’s Notes on the Malay Archipelago and Malacca. Journal of the Straits Branch of the Royal Asiatic Society. No. 52 (March, 1909), pp. 105-110.
  8. Oppenheimer, Monroe; Wirtz, Willard (1989). “A Linguistic Analysis of Some West Virginia Petroglyphs”
  9. Williams, Stephen (1991). Fantastic Archaeology. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. pp. 264–273.
  10. Yucel, Salih (2007).  Islam & Muslims in America before Columbus, Fountain Magazine.

Ruangan komen telah ditutup.