Gigi Tumbuh Kat Ovari

2,140

Bagi mereka yang melihat gambar in, pasti perkara pertama yang muncul di fikiran mereka adalah ini ketumbuhan. Malangnya, ini bukan. Ini sebenarnya ialah kanser ovari, dan benda putih tu sebenarnya gigi.

Ok, mungkin anda tengah pelik sekarang, kenapa boleh ada gigi dalam ovari manusia? Jauh kot daripada mulut. Sebabnya ialah kanser tu terjadi di kawasan sel stem ovari.

Ini ialah artikel tentang sel stem dan kepentingannya.

Anda pernah terfikir tak dari mana datang kita punya sel dan tisu badan. Dari mana sel kulit kita berasal? Dari mana sel darah kita dicipta? Mesti ada pencipta dan pengilangnya kan? Jawapan untuk hal ini ialah sel stem. Sebelum sel darah jadi sel darah, dan sel kulit jadi sel kulit, mereka adalah sel stem. Mak bapak segala sel.

Benda ni sebenarnya dah wujud waktu kita baru disenyawakan lagi. Selepas sperma ayah bersatu dengan ovum ibu, gabungan ini akan mewujudkan zigot dan seterusnya, seketul daging yang masih tak spesifik sifat dan fungsinya. Bila cukup waktu, sebahagian daripada sel ini akan berubah menjadi spesifik lalu membentuk organ dan tisu manusia. Ini lah sel stem terawal dan yang paling bagus. Sel zigot totipotensi.

Kalau tak faham dengan penjelasan di atas, anggaplah sel stem ni macam tepung. Bila kita bentukkan dia, dia boleh jadi macam macam kuih dan kek. Sama juga dengan sel stem. Dia sel yang tiada rupa dan sifat lagi, tapi bila dah sampai masa, dia akan berubah balik. Tapi, apa yang bagus pasal sel stem ni ialah kalau kita rangsang dia dengan sel lain, atau tampal sel stem ni kepada sel yang dah ada sifat, dia akan berubah menjadi sel bersifat tu. Sebagai contoh, kalau kita tampal sel stem ni dekat bahagian kaki terputus, dia akan berubah jadi sel sel di kaki dan akan tumbuhkan balik selagi cukup sel stem. Bayangkan, orang yang tempang semua tu, ada kaki balik.

Satu lagi masalah perubatan yang boleh dirawat dengan sel stem ialah masalah organ rosak. Selalunya bila masalah macam ni kita akan mintak organ dari penderma. Masalahnya, organ ni pun macam darah juga yang ada jenis macam A, B, AB dan O semua tu. Dalam kebanyakan kes, badan kita akan tolak organ orang lain kalau tak sama jenis. Sel darah putih akan makan organ tu sampai mati.

Kalau sesuai pun kena makan ubat pelemah imun sampai mati sebab kalau tak, sel darah putih akan makan. Organ yang paling sesuai ialah organ daripada kembar serias sebab DNA 99% sama. Tapi tu la, bukan semua orang ada kembar seiras. Jadi, kalau kita rangsang sel stem tu untuk tumbuh organ rosak pesakit berdasarkan DNA pesakit, tak ke kita akan dapat organ yang sama dengan organ asal pesakit? Mesti badan pesakit tu tak tolak punya. Takde la pesakit nak kena makan ubat pelemah imun sampai ke tua.

Sebab itu zigot totipotensi ni dikira sel stem paling bagus, sebab dia ni dikira sel stem yang paling awal dan boleh ikut apa apa acuan. Dia bukan setakat boleh cipta organ dan tisu baru, nak cipta satu badan terus pun boleh. Bila zigot ni dah membesar jadi manusia, sel stem totipotensi ni dah tiada, tapi kita ada sel stem lain macam sel puliropotensi dan multipotensi. Boleh je nak cipta satu organ terus, tapi lagi terbatas berbanding totipotensi. Contoh sel stem tersebut ialah tali pusat dan sel germa di ovari dan testis. Sebab itu ada tumor ovari tu boleh ada mata, gigi dan rambut. Sebab sel tumor di situ pergi rangsang sel stem jadi tisu dan organ.

Walau bagaimanapun, sel stem ni hanya boleh berfungsi kalau kita dedahkan dia pada sel yang sama spesis. Sel stem manusia tak akan berubah jadi sel tulang kalau tulang tu tulang lembu. Sama juga kalau kita guna sel stem ayam pada tikus. Tak jadi apa-apa.

Jadi kalau ada tukang jual ubat yang kata dia jual ubat sel stem, selalunya itu scam. Gila ke apa jual sel stem pokok untuk rawat manusia. Lagi bebal bila dia suruh kita makan sel stem tu untuk sembuh. Tak kisahlah kalau sel stem tu sel stem manusia pun, kalau dah masuk perut memang jadi makanan dan khasiat je la.

RUJUKAN:

Adewumi O, et al. (The International Stem Cell Initiative) (July 2007). “Characterization of human embryonic stem cell lines by the International Stem Cell Initiative”. Nature Biotechnology. 25 (7): 803–16. doi:10.1038/nbt1318. PMID 17572666.

Hans R. Schöler (2007). “The Potential of Stem Cells: An Inventory”. In Nikolaus Knoepffler; Dagmar Schipanski; Stefan Lorenz Sorgner (eds.). Human biotechnology as Social Challenge. Ashgate Publishing, Ltd. p. 28. ISBN 978-0-7546-5755-2.

Mitalipov S, Wolf D (2009). Totipotency, pluripotency and nuclear reprogramming. Advances in Biochemical Engineering/Biotechnology. 114. pp. 185–199. Bibcode:2009esc..book..185M. doi:10.1007/10_2008_45. ISBN 978-3-540-88805-5. PMC 2752493. PMID 19343304.

Schöler, Hans R. (2007). “The Potential of Stem Cells: An Inventory”. In Nikolaus Knoepffler; Dagmar Schipanski; Stefan Lorenz Sorgner (eds.). Humanbiotechnology as Social Challenge. Ashgate Publishing. p. 28. ISBN 978-0-7546-5755-2.

Komen yang ditutup, tetapi jejak balik dan ping balik terbuka.