Braces Ku Sayang…

0
590
views

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada berguna. Begitulah ungkapan yang sering meniti pada bibir-bibir, bukan sahaja golongan pada suatu masa dahulu bahkan masyarakat dewasa kini. Benar. Kita seringkali lalai dan alpa dalam membuat timbang tara dan pilihan.

Berapa ramai dalam kalangan kita yang benar-benar mengerti akan maksud dan manhaj yang dibawakan oleh Dr. Yusuf al-Qardhawi dalam penulisan beliau tentang ‘Fiqh Aulawiyat’? Berapa ramai dalam kalangan kita yang benar-benar mengasimilasikan konsep ‘Maqasid Syariah’ dalam kehidupan seharian? Apabila gagal memahami perkara yang lebih penting dan prioriti, maka akan gagal juga dari segi pelaksanaannya. Akhirnya, diri sendiri yang menjamah ‘nikmat’ kebinasaan.

Mutakhir ini, kita dikagetkan dengan satu isu yang menjadi polemik dan dibicarakan dengan begitu hangat dalam kalangan masyarakat kita. Isu pendakap gigi palsu atau ‘fake braces’ sudah tidak asing lagi bagi kita. Lebih ironi lagi, pengamal ‘perubatan’ tersebut – yang memberikan rawatan ‘fake braces’ – ialah mereka yang diiktiraf oleh Google atau Youtube. Perkara ini bukan sahaja mengundang padah kepada masyarakat, malah menconteng arang pada muka pengamal perubatan profesional yang diiktiraf secara sah dan Kementerian Kesihatan Malaysia khususnya.

Menurut Menteri Kesihatan Malaysia, Datuk Seri S. Subramaniam, budaya memakai dan membeli ‘fake braces’ dari pasaran gelap akan mengundang pelbagai risiko kesihatan. Menurut beliau, perkara ini merupakan fesyen yang membimbangkan dan perlu ditegah.

Rasulullah SAW pernah bersabda mafhumnya, “Allah melaknat wanita yang membuat tatu dan yang telah memakainya, wanita yang mencabut bulu pada wajahnya dan wanita yang meluaskan jarak di antara gigi mereka atau orang lain bagi tujuan kecantikan, menukar apa-apa yang telah Allah ciptakan.” Imam al-Nawawi telah memberi komentar terhadap hadis tersebut. Kata beliau, “Meluaskan jarak gigi akan jatuh hukum haram sekiranya yang dilakukan adalah bertujuan untuk kecantikan. Walaubagaimanapun, bagi merawat masalah gigi, maka tidak salah.”

Dr. Yusuf al-Qardhawi pula menyebutkan dalam ulasan Shaykh al-Bahi al-Khuli, “Seandainya orang tersebut mempunyai kecacatan yang menjijikkan pandangan, misalnya ada lebihan-lebihan yang boleh menimbulkan sakit jiwa dan perasaan, tidaklah dosa untuk berubat selagi dengan tujuan menghilangkan kecacatan atau kesakitan yang boleh mengancam hidupnya. Hal ini demikian kerana, Allah tidak menjadikan agama untuk kita dengan penuh kesukaran.”

Secara literalnya, pendakap gigi atau ‘braces’ ialah rawatan yang digunakan dalam bidang ortodontik bertujuan untuk menyelaraskan dan meluruskan gigi serta membantu memposisikan gigitan seseorang dengan betul. Pendakap gigi atau ‘braces’ yang sebenar – pendakap gigi tradisional – terdiri daripada keluli tahan karat dan ada sesetengahnya yang dikombinasikan dengan bahan titanium.

Pendakap gigi tradisional adalah jenis pendakap yang sering digunakan. Pendakap ini mempunyai logam dengan tali elastik atau tali getah yang memegang wayar ke kurungan logam. Ada banyak jenis pendakap seperti pendakap seramik yang bahannya lebih transparen dan perkembangan terkini, ialah pendakap ‘self-ligating’ bracket’ yang dapat berfungsi tanpa gelang getak elastik. Penggunaan ‘archwire’ pendakap gigi sebenar diperbuat daripada bahan anti-karat dan reaktif serta tidak aktif terhadap air liur, makanan dan minuman.

Pendakap gigi atau ‘braces’ merupakan satu jalan alternatif yang digunapakai bertujuan memperbetul kedudukan gigi seseorang individu bagi menghalang sebarang bentuk komplikasi yang lebih teruk berlaku. Tambahan pula, pemakaian ‘braces’ juga digunapakai bagi rawatan maloklusi; gigitan ‘crossbite’, gigitan terbuka, gigitan mendalam dan komplikasi rahang.

Rawatan ortodontik diberikan kepada pesakit yang mengalami jenis maloklusi seperti gigi jongang dan gigi jarang. Kebiasaannya, pesakit akan mengalami kesukaran untuk bertutur kerana susah menyebut perkataan yang bermula daripada huruf ‘S’ dan ‘T’, mengunyah mahupun menutup mulut. Sudah pasti, perkara ini akan menjadi satu perkara yang mengaibkan sekaligus dapat merendahkan moral seseorang.

Perkara ini jelas menjadi kontradiksi kepada pendakap gigi atau ‘braces’ palsu. Bahan-bahan yang digunakan tidak diiktiraf dan tidak diketahui sama ada selamat atau tidak terhadap kesihatan pergigian. Bahan yang tidak dinyahkuman (cross infection) boleh menyebabkan jangkitan atau infeksi kepada mulut. Bahan yang digunakan juga amat reaktif dan boleh berkarat yang akhirnya akan mencalarkan dan menghakis enamel gigi. Manakala saduran besi yang digunakan akan menjejaskan tubuh badan dan boleh menyebabkan kanser usus.

Waqaf Saham

Antara faktor utama yang menyumbang kepada penggunaan ‘fake braces’ yang bermaharajalela ialah harga pasaran yang sangat murah. Boleh didapati dengan harga serendah RM10 hingga RM20 di samping penggunaan pendakap kurungan (bracket braces) yang disertakan dengan gelang getah yang berwarna-warni. Terdapat juga laporan tentang risiko kematian yang dikaitkan dengan bahan berbahaya seperti plumbum.

Penggunaan ‘fake braces’ akan mendatangkan pelbagai komplikasi yang memudaratkan penggunanya. Ada beberapa yang telah dituliskan dalam perenggan yang sebelumnya. Di samping itu, pengguna juga berisiko menghidap penyakit seperti masalah gusi, ulser mulut dan jangkitan kuman. Malahan, penggunaan ini juga boleh menyebabkan saraf dan saluran darah pada gigi mati serta mengalihkan gigi. Akhirnya, akan lebih banyak kehilangan gigi yang berlaku.

Kendatipun penggunaannya amat menarik mata kerana pelbagai reka bentuk dan warna, penggunaan alat yang tidak dinyahkuman akan menyebabkan komplikasi yang teruk. Alahan kepada bahan yang digunakan atau tertelan komponen-komponen kecil yang tercabut juga mungkin berlaku.

Sehubungan dengan itu, sebagai seorang muslim yang beriman dan sebagai pengamal perubatan muslim profesional, kita sewajarnya bijak dalam menangkis segala anasir jahat yang datang. Dalam konteks ini, kita seharusnya peka terhadap perkembangan perubatan atau pergigian agar tidak mudah terpedaya. Dalam pada itu, kerjasama dengan pihak berautoriti juga harus dipergiat misalnya Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) supaya kita mudah untuk melaporkan kegiatan-kegiatan yang tidak bertauliah ini.

Tambahan pula, kita seyogianya belajar dan memahami ilmu feqah tentang perubatan dan pergigian agar segala perbuatan kita selari dengan syariat Islam. Di samping itu, konsultasi bersama doktor pakar atau pakar ortodontik yang sah diiktiraf perlulah dititikberatkan. Jika ada dalam kalangan kita yang sudah terjebak dengan ‘fake braces’, tanggalkan dan tinggalkanlah. Lakukan pemeriksaan penuh yang sewajarnya terhadap gigi kita.

Intihanya, Islam merupakan agama yang penuh dengan ‘rukhsah’. Islam tidak pernah menyukarkan umat-umatnya hatta dalam urusan solat sekalipun, kita masih dibenarkan menggunakan lirikan mata sahaja andai dalam keadaan yang amat uzur. Islam agama rahmat yang memenuhi fitrah dan menjaga kemaslahatan seluruh umatnya dalam semua aspek, termasuklah kesihatan.

Sebagai seorang muslim dan muslimah yang ada pegangan syahadah dalam dada, kita sewajarnya menjaga dengan sebaik mungkin agama ini kerana Rasulullah SAW bersama-sama para sahabat mewariskannya dengan derita yang penuh mehnah dan darah. Sehubungan dengan itu, kita haruslah memanjat setinggi-tinggi kesyukuran atas semua nikmat barulah timbul kesedaran dalam benak jiwa untuk menjaga sosok tubuh badan kita dengan baik.

Wallahu Ta’ala A’lam.

 

Muhammad Arifuddin bin Syahril.

Tahun 2 Pergigian, Universiti al-Azhar.

Unit Feqah Pergigian (UFP),

al-Azhar Dental Team (ADT).

Sumber Rujukan :