Bedah Lagu Lateralus: Karya Agung Muzik Genre Progressive Metal

0
1131
views

Pada tahun 1988, sekumpulan anak muda telah menubuhkan kumpulan kugiran bernama Tool. Pada awalnya, mereka bermula sebagai kugiran ‘alternative rock’ kerana pengaruh grunge sewaktu zaman tersebut. Namun, mereka mula beranjak ke arah genre ‘progressive metal’ selepas album ‘Aenima’ dikeluarkan. Berlainan dengan kugiran progressive metal yang lain, Tool menggabungkan alternative metal, sekaligus mewujudkan kelainan tersendiri. Kebanyakan kumpulan prog metal dan prog rock mempunyai elemen ‘synthesizer’ dan ‘keyboard’. Pada tahun 2001, album-karya agung Lateralus dikeluarkan dan mereka berjaya merangkul anugerah Grammy bagi album tersebut.

Gambar 1: Kumpulan kugiran Tool. Hak milik gambar oleh Metal Injection.

Saya tak mahu cerita panjang tentang scene prog metal, yang itu saya boleh cerita pada artikel lain. Saya akan teruskan tentang keunikan lagu Lateralus. Jadi, apa yang bagus sangat tentang lagu ni?

Pertamanya, lirik lagu ini disusun dalam corak Fibonacci! Corak Fibonacci ialah sejenis corak berdasarkan kalkulasi yang sentiasa wujud dalam alam sekitar sebagai ratio kecantikan dan fitrah. Operasi corak Fibonacci ini lebih dikenali sebagai Golden ratio.

Gambar 2: Golden ratio dalam bentuk lingkaran.

Bagi menghasilkan bentuk yang cantik, benda tersebut perlulah mempunyai Golden ratio yang berpadanan dengan corak lengkungan di atas seperti objek di bawah:

Gambar 3: Corak Fibonacci dalam alam sekitar.

Daripada kalkulasi Fibonacci, nilai yang kita dapat adalah tak berpenghujung bermula daripada nombor 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, …Sekiranya kita plotkan graf Fibonacci, corak yang tak berpenghujung akan dihasilkan:

Gambar 4: Graf nilai Fibonacci. Sekiranya lebih banyak nilai dimasukkan, graf akan membentuk corak lingkaran.

 

Sekarang, kita lihat susunan korus lirik Lateralus:

(1) Black,

(1) then,

(2) white are,

(3) all I see,

(5) in my in•fan•cy,

(8) red and yel•low then came to be,

(5) rea•ching out to me,

(3) lets me see.

 

(2) There is,

(1) so,

(1) much,

(2) more and

(3) beck•ons me,

(5) to look through to these,

(8) in•fi•nite pos•si•bil•i•ties.

(13) As be•low so a•bove and be•yond I im•ag•ine,

(8) drawn out-side the lines of rea•son.

(5) Push the en•ve•lope.

(3) Watch it bend.

Gambar 5: Graf Fibonacci dalam keadaan menegak.

Kalau anda perasan, lirik ini ditulis berdasarkan corak Fibonacci! Nombornya berdasarkan sebutan suku kata, membentuk 1,1,2,3,5,8… suku kata. Corak kepanjangan lirik korus juga berbentuk seperti graf yang menegak.

Sebagaimana rentak lagu bergenre prog rock dan metal, lagu ini menggunakan rentak masa ganjil dan selalu bertukar seperti lagu Blackened-Metallica:

“Blackened has perhaps the most changing time signatures of any Metallica song. The intro is in 4/4, then 3/4, 4/4 again, and then followed by a 5/4 measure, leading into the 7/4 riff..” – Wikia.

Berkenaan lagu Lateralus, lagu ini pada awalnya menggunakan rentak masa ganjil 9/4, 8/4 (atau 4/4 sebanyak dua kali) dan 7/4. Nombor 987 ini ialah nombor ke-16 Fibonacci:

0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987

Permulaan instrumental lagu ini berhenti pada minit ke 1:37. Sekiranya kita tukarkan nilai minit dan saat ini kepada nombor biasa, ia akan menjadi 1 minit + 0.618 minit. Golden ratio mempunyai nilai sebanyak 1.618…Nilai 1:37 ini sekiranya disusun menjadi 13:7 akan membawa tema Fibonacci kerana 13 ialah nilai ketujuh dalam nombor Fibonacci.

Sekarang, mari kita bincang berkenaan interpretasi liriknya.

Verse Lateralus bermula dengan penampakan warna oleh sang penyanyi yang bermula dengan warna hitam, kemudiannya putih dan seterusnya merah dan kuning. Warna ini ialah berdasarkan empat proses warna magnum opus dalam alkimia yakni nigredo (hitam), albedo (putih), citrinitas (kuning) dan rubedo (merah). Penghujung proses ini akan menghasilkan batu hikmat (philosopher’s stone) yang digunakan sebagai bahan mawlihayat, kehidupan kekal abadi. Ayat ‘As below so above and beyond I imagine’ juga merujuk kepada Hermeticisme berkenaan falsafah alkimia. Selepas itu, korus mula masuk.

Over thinking, over analyzing separates the body from the mind

Withering my intuition, missing opportunities and I must

Feed my will to feel my moment drawing way outside the lines

Korus Lateralus membincangan tentang falsafah Descartes berkenaan dualiti minda dan jasad. Descartes berpendapat mind manusia mampu wujud di luar jasad. Berkenaan konteks Lateralus, falsafah dualiti ini menyentuh permasalahan yang wujud akibat kehidupan material kita sehingga kita terlupa tentang kepentingan spiritualiti yang perlu diseimbangkan. Korus ini juga menyentuh falsafah rasionalism-empirisisme berkenaan masalah logikalisme. Apabila manusia terlampau banyak berfikir, kadang kala kita terlepas pandang terhadap benda-benda enteng yang barangkali penting. Empirisisme menyebut ilmu berpunca daripada pengalaman manakala rasionalisme menyebut ilmu berpunca daripada hikmah, ataupun daripada Tuhan. Logikalisme menyisih aspek spiritualiti kerana tak mampu dibuktikan melalui eksperimen dan ini menyebabkan masalah materialisme, di mana kita menolak perkara yang tak wujud secara jasmani seperti aspek rohani. Selepas itu, verse dan korus diulang kembali sampai ke bahagian bridge.

I embrace my desire to

I embrace my desire to

Feel the rhythm, to feel connected

Enough to step aside and weep like a widow

To feel inspired

To fathom the power

To witness the beauty

To bathe in the fountain

To swing on the spiral

To swing on the spiral to

Swing on the spiral

Of our divinity

And still be a human

With my feet upon the ground I lose myself

Between the sounds and open wide to suck it in

I feel it move across my skin

I’m reaching up and reaching out

I’m reaching for the random or what ever will bewilder me

What ever will bewilder me

And following our will and wind we may just go where no one’s been

We’ll ride the spiral to the end and may just go where no one’s been

Bahagian bridge lagu ini dimainkan dengan rentak perlahan sebelum menjadi semkain rancak di penghujung lagu. Berdasarkan rentak perlahan dan juga lirik yang dinyanyikan, sang penyanyi menerima kelemahan diri. Oleh itu, dia cuba mengubah diri dengan menerima permasalahan tersebut. Oleh kerana dia cuba untuk mengubah diri, dia secara tak langsung sedang mengubah dirinya ke arah yang lebih baik. Barangkali ini merujuk kepada konsep eksistensialisme Nietzsche berkenaan perulangan abadi. Sekiranya kita hidup di dimensi di mana setiap kali kita mati, kita akan dihidupkan dengan jalan cerita yang sama. Jadi, apa yang patut kita lakukan? Nietzsche menyarankan supaya kita melawan takdir tersebut. Amor Fati! Cintakan takdir anda dan melawan kembali supaya kita tak perlu menjadi hamba kepada ketentuan takdir. Penggunaan kata ‘spiral’ merujuk kepada corak Fibonacci dalam Golden ratio. Buat pengetahuan semua, Golden ratio ini juga wujud dalam corak DNA. Sekiranya dikaitkan info ini dengan konteks lagu, ia membawa maksud evolusi manusia ke arah yang lebih bagus. Hal ini berpadanan dengan lagu 46&2 dalam album Aenima, juga membawa maksud evolusi manusia daripada 46 kromosom ke 48 kromosom. Lagu ini diakhiri dengan seruan penyanyi supaya terus berevolusi ke tahap yang lebih tinggi.

Spiral out, keep going

Spiral out, keep going

Spiral out, keep going

Spiral out, keep going!

Gambar 6: Latar belakang album Lateralus yang telah dikontras dan diterangkan kembali. Gambar ini merujuk kepada pergerakan seni bio yang popular sekitar 1990-an dan juga simbolisme ‘spiral’ dan evolusi spiritualiti manusia. Hak milik Alex Grey.

Comments

comments

Previous articleBerapa Teruk Tahap Kesakitan Anda?
Next articleSalur Darah Jantung Tersumbat Punca Kematian No 1 Malaysia.
Alkisah diceritakan tentang pemuda, yang berdua tiadalah bertiga, yang berjasad dan bertumbuh, juga mempunyai sahabat dalam tubuh. Sebagai seorang pelajar Bioteknologi di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Kuantan, Ammar dan sahabatnya, A sentiasa berganding bahu dalam mencari erti kewujudan alam, cuba mengkagumi ciptaan Tuhan melalui kaca mata sains biologi dan falsafah. Impian terbesar mereka adalah untuk menghampiri Ilmu Mutlak, kerana akal yang tak berisi tiadalah dibau kasturi, melainkan debu nista yang berbau jebat.
SHARE

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here