Apakah Sabit 302 Kalau Memb*nuh Kerana Provokasi?

710

Boleh ke pembvnuh dilepaskan kalau dia gunakan alasan mangsa pr0vok dia?

1) Jawapannya, tidak.

Pembunvh tidak akan dilepaskan disebabkan hilang pertimbangkan lepas kena pr0vok dengan mangsa.

2) Namun, pr0vokasi boleh dijadikan defence untuk turunkan Seksyen sahaja.

3) Kesalahan membvnuh (Seksyen 300) itu akan dikurangkan kepada kesalahan mem4tikan orang tetapi tidak terjumlah kepada membvnuh (Seksyen 304).

4) Hukvman bagi kesalahan Seksyen 300 adalah gantung sampai m4ti (Hukvmannya dalam Seksyen 302). Manakala, hukvman Seksyen 304 adalah penjara 10 atau 30 tahun.

5) Apa beza kedua-dua kesalahan ini? Kedua-duanya kesalahan bvnuh, tapi kenapa ada beza? 304 bukan membvnuh tak sengaja tau. Kalau bvnuh tak sengaja, ada di Seksyen 304A.

Nanti-nanti saya terangkan. Ia satu perbincangan yang panjang.

6) Berbalik semula kepada pr0vokasi.

7) Jadi, walaupun seseorang ini kena pr0vok dengan mangsa, dia tetap akan dituduh membvnvh. Namun, alasan pr0vokasi ini hanya boleh digunakan untuk turunkan hukvman sahaja.

8) Pr0vokasi ni apa? Pr0vokasi adalah perbuatan atau perkataan yang membuatkan orang biasa hilang pertimbangan diri.

9) Contohnya, seorang suami ternampak isteri berz!na dengan lelaki lain. Dia tak dapat kawal diri, dia terus bvnvh lelaki tersebut.

Contoh lain, A berkulit gelap. Kemudian, B tiba-tiba menjerit mengatakan ibu A bersetvbvh dengan lelaki Afrika. A hilang kawalan, kemudian bvnvh B.

Contoh lain, Zack tegur seorang Pakcik sebab tak pakai mask di bank. Pakcik tu membalasnya dengan meludah ke kaki Zack. Zack terus menik4m jantung Pakcik tu pakai pen, lalu m4ti. Ala-ala John Wick.

10) Walau bagaimanapun, bukan sebarang pr0vokasi boleh digunakan sebagai defence. Pr0vokasi itu hendaklah mengikut syarat-syarat tersebut:

Pertama, pr0vokasi tu hendaklah bersambung. Tak boleh ejek semalam, hari ni bvnvh. Dia kena immediate. Waktu tu juga. D3ndam tidak dikira sebagai pr0vokasi.

Kedua, pr0vokasi itu hendaklah mengejut. Ia mesti di luar jangkaan. Ia mesti ada sudden.
Ketiga, pr0vokasi itu haruslah hal-hal yang besar. Hal-hal maruah atau fitnah antara isu yang boleh disebut ‘besar’.

Keeempat, pr0vokasi itu mestilah dibuat oleh mangsa sendiri. Kalau kita berjalan ke stadium, kena pr0vok dengan gerombolan penyokong lawan, lepas tu kita main t!kam je salah seorang penyokong, tak boleh gunakan defence pr0vokasi.

Kelima, prov0kasi itu bukan satu pr0vokasi yang dicari-cari. Maksudnya, pr0vokasi tu 100% datang daripada mangsa. Kalau pembvnvh tu start dulu, tak boleh lah dia gunakan defence pr0vokasi ni.

Keenam, prov0kasi bukan dari perkara yang mengikut undang-undang. Contohnya, ada polis tahan seorang lelaki untuk dibawa ke bilik penyiasatan untuk bantu siasatan. Tiba-tiba lelaki ini melenting dan tik4m bila polis tu nak gari dia. Dia rasa, gari tersebut adalah satu prov0kasi. Ini tak boleh.

Ketujuh, prov0kasi bukan daripada pertahanan diri. Contohnya, ada sorang lelaki, nak r0g0l sorang perempuan. Tengah meronta-ronta tu, perempuan tu pergi ludah kat muka. Lelaki tu pun bvnvh sebab rasa dia dipr0vokasi. Ini tak dikira pr0vokasi.

Kelapan, prov0kasi itu hendaklah setimpal. Kalau setakat orang tu baling batu kat rumah, lepas tu kita kejar dia, kemudian bvnvh. Ini bukan pr0vokasi. Sepatutnya bagi orang biasa, marah-marah pun taklah sampai nak bvnvh.

Kesembilan, prov0kasi itu mesti logik. Mahkamah akan tengok samada perbuatan atau percakapan mangsa itu benar-benar menghilangkan kewarasan orang biasa.

Semoga dijadikan panduan untuk menilai isu semasa yang tengah hangat sekarang ni.

Artikel dinaikkan selepas mendapat keizinan penulis asal iaitu saudara Mufarwa Farid, seorang peguam. 

Anda mungkin juga berminat

Ruangan komen telah ditutup.