Al-Kisah Budaya Pop Jepun Menakluk Dunia

0 85

Budaya pop jepun pada masa kini banyak digemari oleh masyarakat dunia, dan ini adalah salah satu kelebihan dari Negara matahari terbit ini untuk memperbaiki nama baik mereka di seluruh dunia. Pasca berakhirnya perang dunia kedua, Jepun menghadapi masalah kemelesatan ekonomi yang teruk selepas kekalahan kepada tentera bersekutu. Semasa pendudukan amerika syarikat keatas jepun, Pemerintah berusaha membangunkan kembali ekonomi negara dan berusaha membaiki nama baik jepun kepada masyarakat dunia.

Sejak saat itu, Jepun mengalami evolusi besar-besaran dalam diplomasi ekonomi dan diplomasi kebudayaannya yang merupakan salah satu bentuk untuk revitalisasi pemerintah. Jepun berusaha memanfaatkan sektor-sektor yang berpotensi seperti, musik pop, animasi, makanan, senibina, fesyen dan kebudayaan untuk membangun citranya kembali dan mengembalikan status sebagai negara kuasa besar dunia.. Sehingga, saat ini banyak orang berpendapat bahawa Negara Jepun merupakan ‘’cultural superpower‘’, berbeza dengan dulu ketika pada tahun 1980 an (era ekonomi buih) dimana Jepun merupakan ‘’economic superpower’’.

BUDAYA POP SEBAGAI INSTRUMEN DIPLOMASI JEPUN

Pada akhir tahun 1990 an, Jepun mulai kembali mengubah strategi diplomasinya seiring dengan arus globalisasi yang memberikan cabaran-cabaran baru. Salah satu strategi yang digunakan oleh Jepun adalah untuk mengembangkan budaya-budaya ‘’postmodern’’, disamping memanfaatkan budaya-budaya tradisional yang telah ada sebelumnya.

Anime, manga (komik), fesyen, musik pop, makanan, dan novel dari penulis-penulis muda akhirnya mulai memberi peranan penting dalam kegiatan kebudayaan Jepun di peringkat antarabangsa. Tidak dapat dimungkiri lagi bahawa secara ilmiahnya kegiatan-kegiatan tersebut bersifat komersil dan memiliki kaitan yang kuat dengan nilai perdagangan negara jepun, seperti perlindungan hak harta intelektual keatas karya budaya pop jepun dan juga keikutan pihak jepun dalam festival-festival antarabangsa.
Negara jepun benar-benar memanfaatkan budaya pop sebagai senjata diplomasi, terbukti dengan keseriusan kerajaan Jepun yang memfokuskan budaya pop dalam salah satu bahagian buku ‘’Diplomatic Bluebook 2004’’ dengan nama programnya, “Yayasan Cool Japan @ Cool Japan Fund”.

BUDAYA TRADISIONAL DI PERKENALKAN KEPADA DUNIA

Bahkan Majalah Gaikō Fōramu ( Majalah Forum Diplomatik), majalah bulanan berkaitan diplomasi yang diterbitkan oleh Kementerian Luar Jepun, memiliki satu bahagian khusus untuk artikel-artikel berkaitan budaya pop sebagai perkara diplomasi dalam beberapa isu.Untuk meningkatkan keberkesanan program budaya pop jepun itu sendiri, Kementerian Luar Jepun berkerjasama dengan ‘’Japan Foundation’’ yang merupakan pertubuhan dibawah kelolaan kerajaan Jepun yang mempunyai perwakilan di seluruh dunia dimana salah satu tugasnya adalah menghubungkan kebudayaan Jepun dengan masyarakat dunia.

Pengaruh budaya pop jepun di seluruh dunia sudah tidak dapat diragukan lagi. Anime-anime Jepun menjadi sangat mudah diakses dalam bentuk berbagai bahasa, gaya pakaian remaja pun mulai mengikuti fesyen terkini dari jepun, selain itu musik-musik Jepun menjadi semakin sering diperdengarkan dimana-mana pun. Penjualan-penjualan produk budaya pop jepun mencapai angka jutaan ringgit, seperti penjualan careka padat (CD) yang bahkan tempahan dari dari seluruh dunia mencecah angkat berjuta.

Festival kebudayaan Jepun menjadi daya tarik bagi masyarakat di seluruh dunia, salah satunya Indonesia, dimana Japan Foundation mengadakan acara tahunan yang dinamakan ‘’Festival Bon Oduri’’. Festival ini mendapat sambutan setiap tahun dipelbagai negara seperti Malaysia, Argentina, Brazil, China dan Korea. Festival tersebut merupakan acara tahunan dalam berskala besar dan berhasil menarik ratusan ribu pengunjung dalam satu hari. Oleh kerana itu, menjadi sangat penting untuk melihat bagaimana kerajaan jepun memanfaatkan budaya pop dan budaya tradisional jepun sebagai senjata diplomasi yang paling efektif untuk menyebarkan pengaruhnya di seluruh dunia.

ANIMASI JEPUN (ANIME)

Animasi jepun atau yang lebih dikenali sebagai anime telah berjaya melebarkan pengaruhnya ke seluruh dunia sejak tahun 1960an. Salah satu bukti nyatanya adalah ketika Pokemon yang dulunya sempat mencapai kejayaannya disiarkan di lebih dari 65 negara dan diterjemahkan ke dalam 30 bahasa. Anime Pokemon berjaya menjadikan anime pertama menjadi sampul depan dari majalah terkemuka di amerika syarikat iaitu majalah TIME.
Anime Doraemon pun juga menjadi salah satu anime yang memiliki pengaruh yang kuat di seluruh dunia, Beberapa siri komik doraemon (manga), anime sudah dikeluarkan dalam pelbagai bentuk dengan jumlah yang cukup banyak.

Kerajaan Jepun menyedari potensi yang dari Doraemon yang dinilai dapat diterima dengan mudah oleh masyarakat dunia. Sehingga pada mac tahun 2008, watak Doraemon dinobatkan sebagai Duta Anime oleh Menteri Luar Jepun pada saat itu, iaitu Masahiko Koumura. Koumura mengungkapkan harapannya dengan menobatkan Doraemon sebagai Duta Anime, bahawa ia memiliki harapan yang besar bahawa masyarakat dunia dapat mengetahui sisi positif dari Jepun melalui anime Jepun.

Selain itu Koumura juga mengharapkan agar Doraemon dapat disiarkan ke seluruh dunia dan dapat mempromosikan serta memperkenalkan Jepun ke seluruh dunia. Selain itu diharapkan pula dengan kehadiran Doraemon maka juga akan menambah daya tarikan Jepun terhadap masyarakat dunia pada aspek-aspek lainnya, seperti budaya tradisional, muzik, dan teknologi. Sebagai tanggapan atas harapan yang diungkapkan oleh Koumura, watak disebalik kejayaan anime Doraemon mengungkapkan bahawa mereka mengharapkan melalui anime Doraemon, masyarakat di seluruh dunia dapat mengetahui bagaimana dasar pemikiran-pemikiran orang Jepun, kehidupan apa yang mereka jalani, dan juga masa depan seperti apa yang hendak mereka ciptakan. Dapat dilihat sini bahawa kerajaan jepun berusaha untuk memperluaskan kebudayaan Jepun dan meningkatkan citra Jepun, dan mendorong penggunaan instrumen ‘’soft power’’.

COSPLAY (COSTUME PLAY)

Fenomena anime dan manga memberi idea baru bagi kerajaan jepun, dengan itu menganjurkan acara ‘’World Cosplay Summit’’ dan ‘’International Manga Award’’. Cosplay adalah singkatan dari “Costume Play” dalam bahasa Jepun disebut sebagai “Kosupure”. Acara ini diadakan pertama kali pada tahun 2003 dengan penyertaan yang datang dari berbagai negara, seperti Itali, Jerman, dan Perancis.Tujuan dari penganjuran ‘’World Cosplay Summit’’ tersebut adalah untuk menciptakan satu pertukaran kebudayaan Jepun oleh warga muda dunia dengan dibantu kepopulariti anime dan manga sebagai peranti penghubungan.Tujuan tersebut selari dengan dasar dari Kementerian Luar Jepun iaitu untuk meningkatkan pemahaman dan ketertarikan masyarakat dunia terhadap Jepun melalui budaya pop sehingga kerajaan jepun memutuskan untuk menberi sokongan dengan menjadi penaja sejak tahun 2006.

Salah satu usaha mempromosikan Jepun melalui ‘’World Cosplay Summit’’ tersebut telah dilakukan melalui beberapa kegiatan, seperti pada tahun 2011 dimana perserta diberi berkesempatan untuk memberikan sokongan kepada mangsa korban gempa Tohoku dan dapat berjumpa dengan para cosplayer tempatan disana.Acara ini juga memperkenalkan makanan khas daerah tersebut dan mengajak partisipan untuk membuat kerajinan tangan tradisional khas daerah Aizuwakamatsu.

KOMIK JEPUN (MANGA)

‘’International Manga Award’’ menjadi salah satu acara yang dimanfaatkan sepenuhnya oleh Kementerian Luar Jepun untuk mempromosikan budaya serta nilai-nilai yang ada di Jepun. Penghargaan ini pertama kali dilaksanakan pada tahun 2006 dengan harapan dapat membangunkan ‘’mutual understanding’’ antara kartunis atau pekomik yang ada di luar negara terhadap budaya Jepun.Pada tahun 2012, acara ini memberikan kesempatan bagi para pemenang untuk mengunjungi Iwate yang merupakan salah satu daerah yang mendapat kesan terburuk akibat gempa bumi.

Pada kesempatan ini para pemenang tidak hanya dapat memahami lebih mendalam mengenai budaya pop jepun, selain itu juga mengenali sejarah, alam, budaya, dan makanan khas Jepun. Dengan pemberian hadiah berupa kunjungan tersebut Kementerian Luar Jepun menaruh harapan yang sangat besar kepada para pemenang bahawa pada saat mereka kembali ke negara asalnya, mereka akan menceritakan pengalaman yang mereka dapat di Jepun dan berjaya menarik perhatian masayarakat di Negara asal pemenang.

MUZIK POP JEPUN (JPOP / JROCK)

Selain itu, budaya muzik pop merupakan salah satu elemen yang tidak dapat dipisahkan dari fenomena budaya pop jepun. Walaupun harus diakui bahawa fenomena ‘’Korean Pop (KPop)’’ masih lebih signifikan dibandingkan dengan JPop kerana dianggap bahawa jenis musik KPop jauh lebih mudah diterima oleh selera masyarakat antarabangsa.
Tetapi tidak dapat dilupakan bahawa para pemuzik sekelas Namie Amuro, Perfume, Morning Musume, AKB48, EXILE, Laruku, dan Arashi berhasil menarik perhatian masyarakat dunia dan memiliki peminat yang cukup besar di seluruh dunia. Fenomena tersebut cukup luar biasa kerana harus dilihat bahwa pemuzik tersebut terbilang jarang melakukan konsert di luar negara, beberapa pemuzik hanya sempat melakukan dalam satu atau dua kali. Untuk salah satu kumpulan pemuzik sekelas Perfume baru sahaja mengadakan konsert di pelbagai negara untuk pertama kalinya pada tahun 2012, iaitu ketika setelah sebelas tahun menyertai industry muzik. Namun jumlah peminat yang mereka miliki sudah sangat banyak bahkan sebelum diadakan konsert di pelbagai negara tersebut.

Fenomena yang sangat terkenal pada saat ini adalah kehadiran dari kumpulan idola AKB48 yang telah mengalahkan penjualan album Lady Gaga dan Justin Bieber dengan jumlah penjualan domestik di Jepun bernilai 200 juta dolar Amerika, serta telah berhasil mengubah konsepsi masyarakat antarabangsa akan budaya musik pop Jepun. Penjualan di album di pelbagai negara tidak kalah, jumlah pra jualan sebelum dilancarkan untuk dikirim ke berbagai negara mencapai ratusan ribu salinan album. Salah satu daya tarikan yang membuat AKB48 menjadi berbeda adalah konsep “idol you can meet”, konsep tersebut membuat peminat lebih mudah untuk bertemu dengan idola mereka melalui kegiatan-kegiatan seperti pertunjukan pentas harian, konsert, dan juga ‘’handshake’’.

Faktor tersebutlah yang membuatkan penjualan CD dan DVD dari AKB48 mencapai angka yang menakjubkan, biasanya dalam minggu pertama mencapai satu juta salinan untuk penjualan dalam negeri sahaja. Kerjaan Jepun melihat potensi yang dimiliki oleh AKB48 tersebut dan menggunakannya sebagai salah satu kempen ‘’ public diplomacy’’.
AKB48 membantu kerajaan jepun dalam mengumpul dana untuk mangsa korban gempa bumi Tohoku melalui projeknya “Dareka no Tame ni” dan penjualan single yang berjudul “Kaze Wa Fuiteiru”. Melalui program tersebut ini, kerajaan jepun berusaha memanfaatkan momentum yang ada dengan memilih AKB48 sebagai duta untuk menjemput pelabur untuk membeli bond dan meringankan beban hutang Negara Jepun.

Disisi lain, lagu-lagu yang dinyanyikan oleh AKB48 mengandungi lirik yang menceritakan tentang kehidupan sehari-harian yang ada di Jepun sehingga dapat membantu proses promosi tentang kebudayaan Jepun.Melihat potensi yang begitu kuat tersebut, Kerajaan jepun tidak ragu-ragu untuk memilih AKB48 sebagai ‘’Goodwill Ambassadors’’ ke negara China, Menteri Luar Jepun Koichiro Genba memilih AKB48 sebagai salah satu upaya untuk meredakan ketegangan diantara kedua negara.

AKB48 / JKT48 / SNH48 / TPE48 / BNK48 DAN MNL48

AKB48 tidak hanya melbarkan pengaruhnya melalui ‘’sister groups’ di wilayah-wilayah yang terdapat di Jepun, namun Akimoto Yasushi selaku produser utama dari AKB48, memutuskan untuk mendirikan ‘’sister group’’ dari AKB48 di luar negara, iaitu di Jakarta (JKT48), Shanghai (SNH48), dan terbaru (tahun 2016) di Taipei (TPE48), Bangkok (BNK48). Dan Manila (MNL48). Projek tersebut di yakini untuk memperluaskan pengaruh dari kumpulan idola tersebut di peringkat antarabangsa.
Tertubuhnya ‘’sister group’’ JKT48 di Jakarta sendiri mendapat sambutan yang cukup baik dari kerajaan Indonesia dan kerajaan Jepun. Melalui pertemuan bilateral pada tahun 2011 antara Menteri Pelancongan dan Ekonomi Kreatif, Mari Elka Pangestu dan Miho Takai yang merupakan Wakil Menteri dari ‘’Ministry of Education, Culture, Sports, and Science and Technology (MEXT)’’, telah menyampaikan dengan adanya pertukaran budaya di antara AKB48 dan JKT48 dapat dikembangkan potensinya melalui berbagai saluran di bidang yang lain.

Sumber :-

1.The Encyclopedia Of Japanese Pop Culture (Mark Schilling)

2.Japan Pop! : Inside The World Of Japanese Popular Culture (Timothy J. Craig)

3.Tokyo Clash : Japanese Pop Culture (Ralf Bahren)

4.Budaya Pop Jepang Sebagai Instrumen Diplomasi Jepang Terhadap Komunitas-Komunitas Di Indonesia (Aulia Amalia)

5.Budaya Jepang Dalam Fenomena International Baru (Nisya Rafiani)

6.Budaya Jepun : Kajian Tentang Asal Usul Dan Ciri (Pustaka Cipta, 1986)

7.Pegenalan Kajian Bahasa Dan Budaya Jepun Di Malaysia (Universiti Malaya, 2008)

Tinggalkan pesanan

Alamat email anda tidak akan disiarkan.