6 Kali Umat Islam Diz*limi Dalam Sejarah

3,555
  • PERANG SALIB PERTAMA

Per4ng Salib Pertama dilancarkan pada tahun 1095 oleh Paus Urban II, dengan matlamat untuk merampas semula kota suci Baitulmaqdis (Jerusalem) dan Tanah Suci Palestin dari umat Islam yang telah menawan kota itu dari Byzantium pada tahun 638.

Khalifah Fatimiyah, Al Hakim Kaherah, yang dikenali sebagai “Khalifah Gila” merVntuhkan Gereja Sepulcher zaman Constantinian yang kuno dan megah pada 1009, serta kebanyakan gereja dan kuil Kristian yang lain di Tanah Suci.

Perkara tersebut, ditambah dengan pembunvhan jemaah Germanic yang menuju ke Jerusalem dari Byzantium, membangkitkan kemarahan Eropah, dan mengilhamkan Paus Urban II menyeru semua Raja Katolik, Kesatria dan bangsawan Tenter4 untuk menawan Tanah Suci dari pemerintahan Islam.

Ia juga merupakan tindak balas kepada Kontroversi Pelaburan, antara konflik yang paling ketara melibatkan kuasa sekular dan agama di Eropah pada abad pertengahan. Kontroversi itu bermula sebagai perselisihan antara Maharaja Rom Suci dan Papacy Gregorian, lalu membangkitkan konsep politik Kekristianan sebagai penyatuan masyarakat dan berdaulat di bawah perintah Pope.

Oleh kerana kedua-dua belah pihak cuba menyusun pandangan umum untuk kepentingan mereka, orang ramai secara peribadi terlibat dalam kontroversi agama dram4tik. Malahan, kepentingan dalam melancarkan per4ng salib adalah rentetan kemenangan oleh Turki Seljuk, yang menyaksikan berakhirnya pemerintahan Arab di Jerusalem.

Pada 7 Mei 1099 tenter4 salib telah tiba ke Jerusalem, yang telah dirampas dari Seljuk oleh Fatimiyah Mesir hanya setahun sebelum itu. Pada 15 Julai, tenter4 salib dapat mengakhiri pengepungan dengan meruntuhkan bahagian dinding benteng dan memasuki kota.

Semenjak saat itu, dari petang dan keesokan hari, tenter4 salib membunvh hampir setiap penduduk Muslim dan Yahudi. Walaupun ramai umat Islam berada di tempat perlindungan atas Gunung Haram El-Sharif di dalam Masjid Al-Aqsa, tenter4 salib itu hanya meninggalkan sedikit sahaja penduduk yang selamat.

Memetik Gesta Francorum,  apa yang diyakini oleh sesetengah pengkaji sebagai salah satu sumber kontemporari yang paling berharga dalam Per4ng Salib Pertama,

“… penyemb3lihan itu sangat besar sehingga orang kami mengharuhi kolam dar4h setinggi pergelangan kaki mereka ….”

Tancred, Putera Galilea menuntut sebahagian Kuil untuk dirinya sendiri dan menawarkan perlindungan kepada beberapa umat Islam di sana, tetapi dia tidak dapat menghalang kem4tian mereka di tangan pejuang salibnya.

Menurut Fulcher of Chartres: “Sesungguhnya, jika anda berada di sana, anda akan melihat kaki kami diwarnakan hingga pergelangan kaki dengan dar4h orang yang terbunvh, tetapi apa lagi yang perlu saya kaitkan? Tiada seorang pun daripada mereka yang masih terselamat hatta wanita dan kanak-kanak.”

Semasa Per4ng Salib Pertama dan pembunvhan beramai-ramai di Jerusalem, telah dilaporkan bahawa Tenter4 Salib menyanyi “[circled] the screaming, flame-tortVred humanity singing ‘Christ We Adore Thee!’ with their Crusader crosses held high”.

Umat ​​Islam telah dibunvh secara diskriminasi yang kejam, dan orang-orang Yahudi yang berlindung di Sinagog terbunvh ketika Sinagog dibakar oleh Tentara Salib.

  • SELATAN ITALI

Pulau Sicily ditaklvk oleh dinasti Aghlabids dari suku Arab Bani Tamim pada abad ke-10 setelah lebih dari satu abad berkonflik, dengan Empayar Byzantine kehilangan kubu terakhir mereka pada 965.

Orang-orang Normans pula menaklvk kubu Muslim Arab terakhir pada 1091. Selepas itu, cukai dikenakan ke atas minoriti Islam yang disebut jizya, ironnya ia merupakan kesinambungan jizyah yang dikenakan kepada orang bukan Islam di Sicily semasa penguasaan Islam pada abad ke-11, sebelum penaklvkan Norman.

Satu lagi cukai yang dikenakan kepada mereka pada masa yang sama adalah augustale. Pemberontakan umat Islam meletus semasa pemerintahan Tancred sebagai Raja Sicily. Keg4nasan terhadap umat Islam bermula pada tahun 1160-an. Komuniti Islam dan Kristian di Sicily semakin dipisahkan secara geografi.  Masyarakat Islam di pulau ini kebanyakannya terpencil di luar sempadan dalaman yang membelah separuh barat pulau itu dari timur laut Kristian.

Muslim Sicily, populasi subjek yang pada asasnya bergantung kepada perlindungan diraja. Apabila King William The Good meninggal dunia pada tahun 1189, perlindungan diraja ini telah ditamatkan, dan pintu dibuka untuk ser4ngan meluas terhadap orang Islam di pulau itu. Toleransi terhadap umat Islam berakhir dengan peluasan kawalan dinasti Hohenstaufen.

Banyak tindakan penindasan yang diluluskan oleh Frederick II, diperkenalkan untuk membodek Paus yang tidak rela menerima bahawa Islam diamalkan di dalam negara Kristian: hasilnya adalah pemberontakan kaum Muslim Sicily. Ini mencetuskan pemb4ntaian yang teratur dan sistem4tik menandakan berakhirnya Islam di Sicily.

Pemberontakan itu berkurangan, namun tekanan dari Kepausan terus mendorong Frederick untuk memindahkan secara besar-besaran semua penduduk Muslim jauh ke pedalaman Itali. Pada tahun 1224, Frederick II mengusir semua orang Islam dari pulau itu dengan memindahkan mereka ke Lugêrah (Lucera) sehingga dua dekad yang mendatang.

Di dalam persekitaran terkawal ini, mereka tidak dapat mencabar kuasa diraja dan mereka membawa keuntungan kepada kerajaan melalui cukai dan perkhidmatan ketenter4an. Jumlah populasi mereka akhirnya mencapai antara 15,000 dan 20,000, yang menyebabkan pedalaman itu dipanggil Lucaera Saracenorum kerana ia mewakili kubu terakhir kedudukan Islam di Itali.

Semasa tempoh aman, kaum Muslim di Lucera kebanyakannya bertani. Mereka menanam gandum durum (sejenis gandum pasta), barli, kekacang, anggur dan buah-buahan lain. Umat ​​Islam juga menternak lebah bagi mendapatkan madu. Pendudukan Muslim Lucera dimusnahkan oleh Charles II dari Naples dengan dukungan dari Kepausan. Orang Islam sama ada dib4ntai, dipaksa murtad, diperhambakan atau diusir keluar. Masjid-masjid yang ditinggalkan mereka dir0bohkan, dan biasanya pembinaan gereja yang menggantikan tapak asap masjid.

Katedral Lucera dibina di atas tapak masjid yang musnah. Masjid itu adalah yang terakhir berfungsi pada zaman pertengahan di Itali pada masa itu. Ada yang diasingkan, dengan kebanyakan mereka mencari suaka di Albania melintasi Laut Adriatik. Islam tidak lagi wujud keberadaannya di pulau itu pada abad ke-14.

Aghlabids juga menaklvki pulau Malta pada masa yang sama semasa ser4ngan mereka ke Sicily. Menurut Kitab al-Rawd al-Mitar, pulau itu mula memencil menuju kehancuran kerana tidak dihuni akibat penaklvkan. Tempat itu kemudian ditukar menjadi penempatan oleh orang Islam. Orang-orang Norman juga menaklvknya pada masa yang sama dengan Sicily.

Walau bagaimanapun Norman tidak mengganggu urusan hal ehwal umat Islam di pulau itu dan memberi mereka status tributary. Penaklvkan itu bagaimanapun membawa kepada penyebaran pengaruh Kristianisasi dan Latinisasi di pulau itu. Pampasan tahunan yang dibayar oleh masyarakat Kristian kerana membunvh Muslim juga dimansuhkan pada abad ke-12, menandakan berakhirnya hak perlindungan yang diberikan kepada umat Islam.

Kebanyakan orang Islam Malta diusir pada 1271. Semua Muslim di Malta telah murtad apabila bertukar kepada agama Kristian menjelang akhir abad ke-15 dan terpaksa mencari jalan untuk menyembunyikan identiti terdahulu mereka dengan memakai nama Latin.

  • KEBANGKITAN EMPAYAR MONGOL

Genghis Khan, dan penerusnya, Maharaja Dinasti Yuan di China pada asasnya hanya mengenakan ketetapan yang melarang amalan agama Islam seperti penyembel!han halal dan berkhatan sahaja kerana dar4h adalah perkara yang berkaitan dengan pantang larang Mongol. Namun setelah kem4tian Genghis Khan, pewaris-pewarisnya yang kemudian bertindak secara kasar, mereka memaksa umat Islam untuk mengamalkan adat dan budaya kaum Mongol.

Akibat keputusan ini, umat Islam terpaksa menyembel!h biri-biri secara rahsia. Perkara ini dilakukan pewaris Genghis berikutan Genghis Khan pernah merujuk umat Islam sebagai golongan “hamba”, dan dia juga pernah mencadangkan orang Islam untuk mengikuti kaedah makan Mongol berbanding halal. Berkhatan juga dilarang.

Menjelang tempoh akhir pemerintahan Dinasti Yuan di China, rasuah di kalangan pegawai Mongol dan pengani4yaan terhadap umat Islam meningkat dengan sangat teruk sehingga panglima-panglima Yuan dari kalangan Muslim bertindak menyertai kaum Cina Han dalam memberontak terhadap Mongol untuk menuntut kembali tanah air orang Han yang dijajah.

Pengasas Dinasti Ming, Zhu Yuanzhang melantik jeneral Muslim seperti Lan Yu dalam pemberontakan melawan Mongol dan mengalahkan mereka dalam pertempvran. Sesetengah masyarakat Islam dipanggil “kamsia,” dalam bahasa Hokkien, bermaksud “terima kasih”;  ramai umat Islam Hui mendakwa bahawa komuniti mereka dinamakan “kamsia” kerana Cina Han amat menghargai peranan penting yang mereka telah lakukan untuk membantu mereka menggulingkan Mongol.

Umat ​​Islam dari kelas Semu (nama kasta yang ditubuhkan oleh dinasti Yuan) juga memberontak terhadap Dinasti Yuan dalam Pemberontakan Ispah tetapi pemberontakan itu dihancurkan dan umat Islam dib4ntai beramai-ramai oleh komander setia Yuan Chen Youding.

Berikutan pencerobohan ganas Mongol di Asia Tengah di bawah Genghis Khan, disusuli dengan kota Baghdad dibumi-hangus kan yang berlaku pada tahun 1258 angkara Hulagu Khan, pemerintahan Empayar Mongol diperluaskan di kebanyakan kawasan Islam di Asia.

Khalifah Abbasiyah dimusnahkan dan tamadun Islam mengalami banyak kemusnahan, terutamanya di Mesopotamia, manakala agama Tengriisme dan Buddha digantikan sebagai agama rasmi kerajaan. Walau bagaimanapun, Mongol menyer4ng untuk sumber dan kekayaan, bukan kerana agama mereka.

Kemudian, ramai Khan dan penguasa Mongol seperti kaum Oljeitu, Ilkhanate dan Golden Horde memeluk Islam bersama dengan pengikut dan kerajaan mereka.  Mongol tidak berhasrat untuk menggantikan agama Islam dengan agama lain, mereka hanya mempunyai keinginan untuk merampas harta dari sesiapa saja yang tidak tunduk pada pemerintahan mereka, ia merupakan ciri asas perjuangan Mongol.

Walaupun ada pendapat mengatakan semasa Dinasti Yuan yang diasaskan oleh Mongol di China, saintis Muslim sangat dihorm4ti dan kepercayaan Islam juga dihorm4ti. Berkaitan mengenai ser4ngan Mongol, sejarawan Islam, ibn al-Athir meratap :

“Saya menolak dari membacakan kisah peristiwa-peristiwa ini berdasarkan tahap magnitud kebencian mereka. Malah sekarang saya masih enggan melakukannya, siapa yang boleh menyanyikan lagu kem4tian Islam dan umat Islam itu sendiri umpama ia perkara kecil atau boleh menceritakan kisah ini dengan mudah? Oh sesungguhmya ibu ku tidak pernah melahirkan aku!”

Kekejaman Mongol diperincikan seperti berikut :

  • Baytul Hikmah, atau Perpustakaan Besar Baghdad, sebuah perpustakaan yang dikira paling besar dan mengandungi ribuan dokumen dan buku sejarah berharga mengenai subjek yang terdiri daripada perubatan kepada astronomi, telah dimusnahkan. Penduduk yang terselamat mengatakan bahawa arus Sungai Tigris menjadi warna hitam kerana kesan dakwat dari jumlah ribuan buku-buku yang bernilai terbuang ke dalam sungai.
  • Penduduk cuba untuk melarikan diri, tetapi mereka dipintas oleh askar Mongol yang membunvh mereka dengan meninggalkannya begitu sahaja. Martin Sicker menulis bahawa hampir 90,000 orang dipercayai terk0rban (Sicker 2000, ms 111). Anggaran lain jauh lebih tinggi. Sejarawan Parsi yang mengkaji Ilkhanate, Vassaf e-Hazrat mendakwa bahawa kehilangan nyawa adalah lebih beberapa ratus ribu. Ian Frazier dari The New Yorker mendakwa bahawa jumlah k0rban kem4tian adalah dari 200,000 hingga satu juta.
  • Mongol menjarah, merompak dan kemudian memusnahkan masjid, istana, perpustakaan, dan hospital. Monumen-monumen besar yang telah mengambil masa beberapa generasi untuk dibina itu telah diratakan musnah dalam tempoh beberapa hari sahaja.
  • Khalifah Al-Mustas’sim ditangkap dan dipaksa untuk menyaksikan penyembel!han rakyat, ahli keluarganya dan kerajaannya dirampas. Khalifah dibunvh dengan cara Mongol, anda boleh rujuk melalui artikel saya di pautan ini : Mongol Sebenarnya Takut dar4h
  • Hulagu terpaksa memindahkan kemnya jauh dari kota, kerana bau busuk mayat-mayat yang terbiar di celah-celah runtuhan kota Baghdad.

Hasil campur tangan isteri Hulagu Khan yang beragama Kristian Nestorian, Dokuz Khatun berjaya memujuknya untuk melepaskan penduduk Kristian di kota itu. Hulagu menawarkan istana kepada ketua Catholicos Nestorian, Mar Makikha II, dan dia juga memerintahkan supaya katedral dibina untuknya.

Akhirnya, penguasa ketujuh Ilkhanate, Mahmud Ghazan, bertaubat dan beralih dari ajaran Tengrism dengan memeluk Islam, dan dengan itu memulakan pembubaran secara beransur-ansur ajaran Tengrism dan Buddhisme di rantau ini dan diganti dengan kebangkitan semula Islam. Setelah itu, tiga dari empat Khanate utama Mongol memeluk Islam. Namun penguasa Mongol yang pertama memeluk Islam sebelum itu adalah Berke Khan.

  • SEMENANJUNG IBERIA

Orang Arab yang sebahagian besarnya bergantung kepada Berber dalam menaklvk Semenanjung Iberia bermula pada 711, mereka menvndukkan seluruh Kerajaan Visigoth pada 725. Umayyad berjaya memperoleh kemenangan melalui penyerahan diri bersyarat oleh beberapa pentadbir kota, jadi, mereka dapat berkompromi dengan penduduk setempat.

Namun ia tidak sentiasa mudah sebegitu. Sebagai contoh, Mérida, Cordova, Toledo, atau Narbonne ditawan secara pencerobohan atau selepas mengepung mereka.

Persetujuan yang dicapai dengan penduduk setempat adalah berdasarkan menghorm4ti undang-undang dan tradisi yang diamalkan warga setempat, maka Goths (ia adalah konsep hukum, bukan etnik, iaitu masyarakat yang diperintah oleh Forum Iudicum atau undang-undang Visigoth) terus diperintah berdasarkan persekitaran baru namun mengekalkan sistem undang-undang mereka sendiri.

Gereja Gothic kekal di tempatnya dan bekerjasama dengan tuan baru. Namun, Al-Andalus yang menjadi sebuah kerajaan Muslim yang memerintah Semenanjung Iberia (Sepanyol), ditaklvki oleh kerajaan Kristian di utara pada tahun 1492, akibat perkembangan mereka berlaku terutama selepas keruntuhan mutlak Khilafah Cordova pada tahun 1031.

Kebangkitan Per4ng Salib bermula dengan pembunvhan beramai-ramai Barbastro dan situasi yang sama juga berlaku kepada kerajaan Almoravid di Afrika utara, yang mengambil alih al-Andalus pada 1086, menambah kesukaran dalam kewujudan bersama antara komuniti, termasuk orang Islam di wilayah Kristian yang berkuasa, atau orang ​​Kristian Mozarabic (agak berbeza daripada kerajaan-kerajaan utara), dan kumpulan minoriti. Almohads, yang fanatik kumpulan mazhab Afrika Utara, meluaskan sempadan kezaliman agama semasa pendudukan al-Andalus, yang turut mempengaruhi juga orang-orang Yahudi

Semasa peluasan wilayah sempadan di selatan kerajaan Kristian utara, bergantung kepada pemusatan setempat, umat Islam tempatan dibenarkan untuk terus menetap (konsep Mudéjars) namun dengan banyak sekatan dan larangan yang melampau, malahan ada yang dipaksa murtad dan memeluk Kristian.

Selepas penaklvkan Granada, semua Muslim Sepanyol berada di bawah pemerintahan Kristian. Penduduknya rata-ratanya berbahasa Arab atau Mozarabic, dan kempen untuk memurtadkan mereka tidak berjaya. Perundangan tertentu secara beransur-ansur diperkenalkan untuk melenyapkan Islam, dengan kemuncaknya umat Islam dipaksa untuk beralih ke agama Katolik oleh Inkuisisi Sepanyol.

Mereka dikenali sebagai Moriscos dan dianggap sebagai Kristian Baru. Undang-undang lanjut diperkenalkan, seperti pada 25 Mei 1566, menetapkan bahawa mereka harus meninggalkan pertuturan bahasa Arab, menukar adat mereka, pintu rumah mereka wajib dibuka pada setiap hari Jumaat dan hari perayaan lain, dan bilik mandi mereka samada di tempat awam atau peribadi tidak boleh tertutup walau untuk mandi.

Sebab kenapa pintu harus dibiarkan terbuka pada hari Jumaat adalah untuk memastikan mereka tidak mengadakan perayaan secara rahsia atau keluar berkumpul senyap senyap untuk menghadiri mana-mana perayaan dan ibadah Islam.

Raja Philip II dari Sepanyol memerintahkan pemusnahan semua ruang mandi awam dengan alasan bahawa ruang mandi dan tandas amat sinonim kerana orang Islam kebiasaannya mengambil wuduk di bilik air. Memiliki buku atau makalah dalam bahasa Arab dianggap sebagai bukti nyata terhadap ketidakpatuhan yang membawa hukuman yang parah.

Pada 1 Januari 1568, mubaligh-mubaligh Kristian diperintahkan untuk mengambil semua kanak-kanak Morisco antara umur tiga dan lima belas tahun, dan meletakkannya di sekolah, di mana mereka dipaksa mempelajari ajaran Castillian dan Kristian. Semua undang-undang dan langkah-langkah ini memerlukan kekuatan untuk dilaksanakan, dan dari awal lagi.

Antara 1609 dan 1614 orang Morisco telah diusir dari Sepanyol. Mereka digambarkan pergi ‘dalam keadaan menderita sehelai sepinggang, segalanya dirampas hingga tiada harta, tiada perbicaraan atau hukuman … mereka diusir tanpa wang, permata atau makanan… hanya diri mereka yang mereka boleh bawa.’

  • PERSEKUTUAN POLISH-TATAR

Tatar Lipka, yang juga dikenali sebagai Tatar Poland atau Tatar Lithuania, adalah komuniti umat Islam Tatar yang berpindah ke Grand Duchy of Lithuania dan menyerap budaya tempatan Poland.

Counter-Reform4tion oleh Gereja Katolik di Persekutuan Poland-Lithuania telah menyebabkan penganiayaan terhadap umat Islam, Yahudi, dan Kristian Ortodoks. Kaedah penganiayaan terhadap umat Islam antaranya mengharamkan kerja-kerja pemulihan masjid-masjid lama dan menghalang masjid baru daripada dibina, mengharamkan orang Kristian berkhidmat sebagai pembantu bawah umat Islam, mengharamkan perkahwinan perempuan Kristian dengan lelaki Islam, meletakkan had ke atas pemilikan harta antara Tatar.

Sehinggalah tercetusnya Per4ng Uthmaniyyah-Polish sekaligus menyumbang ke dalam suasana diskriminasi terhadap umat Islam dan membawa kepada penulisan dan ser4ngan anti-Islam.

  • KHALSA SIKH DAN EMPAYAR SIKH

Berikutan pendudukan Sikh di Samana pada tahun 1709, tenter4 Sikh mengambil bahagian dalam pembunvhan beramai-ramai penduduk kota tersebut. 10,000 umat Islam yang tidak bersenjata telah dibunvh. Berikutan Pengepungan Sirhind, Banda Singh Bahadur memerintahkan supaya semua lelaki, wanita dan kanak-kanak dibunvh.

Semua penduduk Sirhind, sama ada lelaki, wanita atau kanak-kanak semuanya dibakar hidup-hidup atau disembel!h. Pada Disember 1757, kaum Sikh menawan Doab dan bandar Jullunder. Semasa pencerobohan ini, “Kanak-kanak diugut dengan pedang, wanita diseret jalanan dan dipaksa untuk menukar agama Sikh” dan Masjid telah dicemarkan dengan dar4h babi. Makam Nassir Ali dikoreki oleh orang Sikh dan daging babi telah disumbat ke dalamnya.

Ranjit Singh pergi ke Peshawar dan merampas kota itu, menebang pokok-pokok yang terkenal di kota itu, memb4kar istana Bala Hissar dan masjidnya dikotori dengan najis. Diwan Chand menjadi Gabenor Hindu pertama Kashmir selepas 1354 dan menguatkuasakan puluhan undang-undang anti-Islam. Dia meningkatkan cukai ke atas umat Islam, memusnahkan Masjid Jamek Srinagar dan mengharamkan penyembel!han lembu.

Hukuman untuk penyembel!han lembu adalah hukuman m4ti tanpa pengecualian. Dia menculik semua wanita Pashtun dan Uzbekistan dan dengan kejam menjual mereka di Hira Mandi, sebuah pasar yang sangat popular di Lahore (ibukota Empayar Sikhl).

Sebagai balasan setelah membantu Shah Shuja cucu Ahmad Shah Durrani, Maharaja Ranjit Singh meminta larangan penyembel!han lembu di Afghanistan dan dengan bantuan Ranjit Singh, Shuja kembali ke takhta Kabul dan melaksanakan larangan penyembel!han lembu di Kabul.

Sayyid Ahmed Barelvi mengisytiharkan per4ng terhadap Maharaja Ranjit Singh dan merekrut ramai tenter4 umat Islam dari madrasah. Namun, Yousufzai dan Muhammadzai Khawaneen tidak menyukai konsep egalitarian nya lalu mengkhianati Sayyid Ahmed dan tenter4nya di pertempvran Balakot dan menyokong Tenter4 Sikh dalam Pertempvran Balakote pada tahun 1831, kepala Sayyid Ahmed Barelvi dipengg4l oleh panglima Sikh, Hari Singh Nalwa.

Anda mungkin juga berminat

Ruangan komen telah ditutup.